Obowiazki mechanika po alarmie i w drodze do pozaru

Uzytkowane przez straze motopompy umieszczone sa w specjalnie przygotowanych i zabezpieczonych miejscach samochodów lub stoja w garazach gotowe do zaladunku na podstawiony srodek transportu. Drugi przypadek wymaga od strazaków dbalosci o to, by umieszczana po alarmie motopompa (np. na przyczepie ciagnika) nie ulegla zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas transportu oraz nie zagrazala bezpieczenstwu jadacych pojazdem czlonków sekcji. Nalezy pamietac, by sprzet ukladany byl w takiej kolejnosci, w jakiej bedzie zdejmowany na miejscu akcji. Przed wyjazdem z garazu mechanik musi sie upewnic, czy zbiornik paliwowy motopompy jest napelniony i czy w dodatkowych kanistrach znajduje sie odpowiedni zapas paliwa. Powinien tez dopilnowac, aby w pojezdzie znajdowala sie kompletnie wyposazona torba mechanika. Mechanik odpowiedzialny jest nie tylko za zaladowanie sprawnego i przygotowanego do dzialan sprzetu, ale tez za jego bezpieczne przetransportowanie. Dlatego tez powinien dopilnowac, by motopompa i kanistry byly wlasciwie zabezpieczone i obserwowac je w czasie jazdy. Przewozona na przyczepie motopompa powinna byc przykryta brezentowym pokrowcem chroniacym przed deszczem i kurzem, ponadto powinna byc dokladnie zabezpieczona przed mozliwoscia przesuwania sie lub podrzucania.

Obowiazki mechanika na miejscu akcji

Po okresleniu przez dowódce punktu czerpania wody mechanik kieruje przenoszeniem sprzetu na miejsce budowy stanowiska wodnego. W czynnosciach tych powinna pomagac mu rota II i rozdzielaczowy ( w sekcji szescioosobowej funkcje rozdzielaczowego wypelnia pomocnik roty I ). Nadzoruje tez prowadzona przez II rote budowe linii ssawnej. Motopompe przenosi sie trzymajac za uchwyty, pamietajac, by nasada ssawna skierowana byla w kierunku marszu. W bardzo trudnych warunkach terenowych (np. grzaskie podloze, wysokie skarpy) dopuszcza sie ciagniecie motopompy na plozach za pomoca linek ratowniczych. Podczas takiego transportu mechanik powinien przede wszystkim ochraniac gaznik i czuwac, by motopompa nie przewrócila sie. Po przeniesieniu sprzetu mechanik wybiera najdogodniejsze miejsce do jego ustawienia i uruchamia silnik motopompy. Nastepnie sprawdza, czy odcinki wezy ssawnych zostaly dokladnie polaczone. Niewlasciwe polaczenie wezy (slabe dokrecenie laczników lub zabrudzenie uszczelek) moze uniemozliwic ssanie wody. Po zassaniu wody do pompy melduje dowódcy gotowosc podania wody do linii tlocznej poprzek okrzyk „Gotowe!” i podniesienie reki do góry. Na polecenie „linia glówna – woda naprzód” otwiera zawór tloczny i obserwuje wskazania przyrzadów pomiarowych.

Zadania mechanika po akcji

Po zakonczeniu dzialan mechanik zatrzymuje silnik motopompy, odwadnia pompe, a nastepnie pomaga pomocnikowi roty II odwodnic i wyciagnac ze zbiornika wodnego linie ssawna. Zima nalezy pamietac o usunieciu wody z ukladu chlodzenia. Podczas zaladunku sprzetu na srodek transportu i w trakcie powrotu do remizy mechanik postepuje tak samo jak w drodze do pozaru. W garazu motopompa powinna byc wyczyszczona i zakonserwowana, a paliwo uzupelnione w zbiorniku i zapasowych kanistrach. Caly sprzet powierzony pieczy mechanika musi ponownie znajdowac sie w pelnej gotowosci.

Zasady wlasciwego przechowywania sprzetu silnikowego

Zasada jest, aby motopompa byla umieszczona w czystym, suchym i przewiewnym pomieszczeniu. Najlepiej w temperaturze 14-16 0C. Niedopuszczalne jest ustawienie urzadzen napedzanych paliwem w poblizu palenisk, grzejników i innych zródel ciepla. Wskazane jest okrywanie motopompy pokrowcem brezentowym, który chroni przed gwaltowna zmiana temperatury, kurzem, promieniami slonecznymi.


Bezpieczne uruchamianie motopomp z rozrusznikiem recznym


Uruchamianie motopompy przy wykorzystaniu dzwigni rozrusznika recznego moze okazac sie niebezpieczne. Nieumiejetne wykonywanie tej czynnosci moze spowodowac tzw. Odbicie dzwigni. Gwaltowne odbicie grozi uderzeniem mechanika (nawet w glowe) i jego upadkiem, a w konsekwencji dolegliwymi obrazeniami ciala. Niebezpieczenstwa mozna uniknac poprzez wlasciwe ulozenie dloni na koncówce (galce) dzwigni. Pamietac wiec trzeba, ze galki nie wolno obejmowac kciukiem. Nakrywamy ja dlonia przyciagajac kciuk do pozostalych palców. Nie wolno takze obejmowac dzwigni dlonia ponizej galki. Reczne uruchamianie motopompy nie wyklucza tez przesuniecia sie jej na podlozu. Ruch ten grozi uszkodzeniem stóp mechanika. Niebezpieczenstwo to mozna wyeliminowac opierajac wysunieta do przodu noge na plozie lub uchwycie do przenoszenia motopompy.


Zagrozenie etylina


Etylina stwarza powazne zagrozenie nie tylko ze wzgledu na jej palnosc, ale tez z uwagi na jej szkodliwe dzialanie na organizm ludzki. Glównym skladnikiem niebezpiecznym dla zdrowia czlowieka jest podnoszaca liczbe oktanowa domieszka czteroetylku olowiu. Czteroetylek olowiu, który przedostaje sie do organizmu, sprawia, ze olów na trwale osadza sie w wewnetrznych organach, powodujac ich stopniowe niszczenie. Ta niebezpieczna substancja wchlaniana jest przez czlowieka podczas wdychania par. Moze przedostawac sie takze przez skóre w przypadku zamoczenia etylina rak. Aby uniknac powyzszego niebezpieczenstwa, mechanik powinien przestrzegac nastepujacych wskazówek:

· Nie dopuszczac do rozlania paliwa lub pochlapania nim odziezy, a tym bardziej skóry,
· Ewentualne pochlapania najlepiej przemyc nafta, a potem dokladnie zmyc ciepla woda z mydlem,
· Pochlapana odziez nalezy zmienic,
· Wszelkie prace zwiazane z etylina nalezy wykonywac w gumowych rekawicach,
· W zadnym przypadku nie wolno zasysac ustami paliwa przy uzyciu wezyka gumowego, ani tez przedmuchiwac przewodów paliwowych i rozpylaczy gaznika,
· Pomieszczenia, w których znajduje sie paliwo, powinny byc dokladnie wietrzone,
· Przechowywanie i przewozenie paliw musi odbywac sie w szczelnie zamknietych pojemnikach,
· Nie wolno uzupelniac paliwa w zbiorniku motopompy podczas jej pracy,
· Czesci silnika z osadzonym nagarem powinny byc przemywane nafta.


Zagrozenie spalinami


Szkodliwy dla zdrowia jest nie tylko czteroetylek olowiu zawarty w paliwie, ale niebezpieczne dla organizmu sa takze wydzielane podczas pracy silnika gazy spalinowe. Majac to na uwadze, nalezy unikac uruchamiania motopomp w zamknietych pomieszczeniach straznicy. Jesli z jakichs powodów uruchomienie silnika np. w garazu jest niezbedne, trzeba wówczas zamontowac na koncówce rury wydechowej elastyczny waz i odprowadzic spaliny na zewnatrz budynku. Podobnie postepujemy, jesli motopompa pracuje w zaglebieniu terenu i wiatr zwiewa spaliny wprost do stanowiska pracy mechanika.