STATUT

OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ w ROJEWIE

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Rojewie zwana dalej OSP.

§ 2

OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.

§ 3

Siedzibą OSP jest Rojewo.

§ 4

Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w powiecie inowrocławskim.

§ 5

OSP posiada osobowość prawną.

§ 6

OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 7

OSP może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów określonych w odrębnych przepisach.

§ 8

Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

 

ROZDZIAŁ II

CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA

§ 9

Celem OSP jest:

•  prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,

•  branie udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,

•  informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,

•  rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,

•  uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich,

•  wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.

§ 10

Zadania i cele wymienione w § 9 OSP realizuje przez:

•  organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej,

•  organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych,

•  przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,

•  prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP,

•  organizowanie kobiecych i młodzieżowych drużyn pożarniczych,

•  organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,

•  organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną,

•  prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.

 

ROZDZIAŁ III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 11

Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

§ 12

Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.

§ 13

Członkowie OSP dzielą się na:

•  członków czynnych,

•  członków młodzieżowych drużyn pożarniczych,

•  wspierających,

•  honorowych.

§ 14

Członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej treści: "W pełni świadom obowiązków strażaka - ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbającym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia".

§ 15

•  Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 7 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.

•  Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku 16-18 lat mogą wybierać i być wybierani do władz OSP.

•  Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz miejscy zamieszkania.

•  Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku.

§ 16

Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo lub w inny sposób jej działalność. Członek wspierający - osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo:

•  uczestniczyć w walnym zebraniu członków OSP i być wybieranym do władz OSP,

•  korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.

§ 17

Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.

§ 18

Członkowie czynni i honorowi mają prawo:

•  wybierać i być wybierani do władz OSP,

•  uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,

•  wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP,

•  korzystania z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,

•  Używać munduru i odznak.

§ 19

Do obowiązków członka czynnego należy:

•  aktywnie uczestniczyć w działalności OSP,

•  przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów i uchwał władz OSP,

•  podnosić poziom wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym,

•  dbać o mienie OSP,

•  regularnie opłacać składki członkowskie.

§ 20

Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy jednostkę operacyjno-techniczną.

§ 21

Członkostwo ustaje na skutek:

•  dobrowolnego wystąpienia z OSP,

•  wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu,

•  skreślenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający jeden rok,

•  likwidacji OSP,

•  śmierci,

•  likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.

§ 22

Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w § 18 i 19 niniejszego statutu.

§ 23

W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały zarządu OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.

§ 24

Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej przedmioty i umundurowania będące w dyspozycji OSP.

ROZDZIAŁ IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP

§ 25

1.Władzami OSP są:

1.walne zebranie,

2. zarząd,

3. komisja rewizyjna.

2. Kadencja władz OSP trwa 5 lat.

§ 26

Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród członków OSP 5-7 członków zarządu, 3 członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny.

§ 27

Do kompetencji walnego zebrania należy:

•  podejmowanie uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP,

•  rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności,

•  uchwalanie rocznego planu działalności i budżetu OSP,

•  ustalanie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie,

•  podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej,

•  rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,

•  podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,

•  podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zbyciu środków trwałych,

•  podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn,

•  wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.

§ 28

Przebieg walnego zebrania oraz podjęcie na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.

§ 29

Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest raz na 5 lat, lub w przypadku konieczności uzupełnienia składu Zarządu OSP, a sprawozdawcze raz na rok.

§ 30

Zwyczajne walne zebranie zwoływanie jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.

§ 31

Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:

•  z własnej inicjatywy,

•  na żądanie komisji rewizyjnej OSP,

•  na żądanie 1/3 członków OSP,

•  na żądanie Związku OSP RP.

§ 32

Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.

§ 33

Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność, co najmniej połowy członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, zmiany statutu i rozwiązania OSP podejmowane są większością 2/3 ogólnej liczby głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.

§ 34

W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków, zebranie w drugim terminie odbywa się po upływie 1 godziny od terminu pierwszego zebrania. Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie

§ 35

•  Walne zebranie decyduje o sposobie głosowania.

•  Wybory do władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym.

§ 36

Zarząd wybiera ze swojego grona Prezesa, Naczelnika, Sekretarza, Skarbnika, Gospodarza, Opiekuna MDP i Członka. Naczelnik OSP pełni funkcję Wiceprezesa..

§ 37

Do zadań zarządu należy:

•  reprezentowanie OSP,

•  realizowanie uchwał i wytycznych walnego zgromadzenia,

•  zwoływanie walnego zebrania,

•  niezwłoczne zawiadomienie i złożenie wniosku do sądu rejestrowego o wpis zmian statutu oraz innych danych podlegających rejestracji,

•  udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością,

•  opracowywanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu,

•  zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych,

•  przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,

•  przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,

•  organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,

•  dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,

•  rozstrzyganie sporów między członkami, wynikającymi z ich przynależności do OSP,

§ 38

Prezes zarządu kieruje całokształtem prac zarządu.

§ 39

Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez Prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.

§ 40

Do ważności uchwał wymagana jest obecność, co najmniej połowy ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

§ 41

1. Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.

2. Oświadczenia woli w sprawach niemajątkowych składają w imieniu OSP prezes lub wiceprezes.

§ 42

Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń. Do naczelnika straży należy:

•  wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych,

•  organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,

•  czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,

•  kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,

•  kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,

•  dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,

•  opracowywanie opinii i wniosków w sprawie ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki. § 43

Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:

•  pochwałę ustną,

•  pochwałę w rozkazie naczelnika straży,

•  wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,

•  sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki

 

§ 44

Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:

•  upomnienie ustne,

•  nagana w rozkazie naczelnika straży,

•  wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.

§ 45

Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:

•  przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,

•  składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,

•  przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,

•  wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.

§ 46

Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.

§ 47

Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.

§ 48

Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone na najbliższym walnym zebraniu.

§ 48a

Do ważności uchwał komisji rewizyjnej wymagana jest obecność, co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji. Uchwały komisji są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

ROZDZIAŁ V

MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP

§ 49

Majątek i fundusze OSP powstają z:

•  składek członkowskich,

•  dotacji, darowizn, spadków i zapisów,

•  dochodów z majątku i imprez,

•  ofiarności publicznej.

§ 54 § 50

OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP.

 

ROZDZIAŁ VI

ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP

§ 51

Zmiany statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej 1/2 liczby członków.

§ 52

Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.

§ 53

W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy.

§ 54

Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Związku OSP RP. Natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.

 

 

Wybrane fragmenty z USTAWY o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (dot. OSP)

Art. 15.

Jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1) jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

2) zakładowa straż pożarna;

3) zakładowa służba ratownicza;

4) gminna zawodowa straż pożarna;

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

5) terenowa służba ratownicza;

6) ochotnicza straż pożarna;

7) związek ochotniczych straży pożarnych;

8) inne jednostki ratownicze.

Art. 19.

1a. Ochotnicza straż pożarna jest jednostką umundurowaną, wyposażoną w specjalistyczny sprzęt, przeznaczoną w szczególności do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami.

1b. Bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie ochotniczych straży pożarnych, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze, o którym mowa w art. 28 ust. 1.

Art. 25.

1. Kierujący działaniem ratowniczym może:

1) zarządzić ewakuację ludzi i mienia;

2) wstrzymać ruch drogowy oraz wprowadzić zakaz przebywania osób trzecich w rejonie działania ratowniczego;

3) przejąć w użytkowanie na czas niezbędny dla działania ratowniczego nieruchomości i ruchomości, środki transportu, sprzęt, ujęcia wody, inne środki gaśnicze, a także przedmioty i urządzenia przydatne w działaniu ratowniczym.

2. Kierujący działaniem ratowniczym ma prawo żądać niezbędnej pomocy od instytucji, organizacji, przedsiębiorców i osób fizycznych.

3. Kierujący działaniem ratowniczym może odstąpić w trakcie działania ratowniczego od zasad działania uznanych powszechnie za bezpieczne.

 

Uprawnienia strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i członków ochotniczych straży pożarnych

Art. 26.

1. Strażakowi jednostki ochrony przeciwpożarowej, a także członkowi ochotniczej straży pożarnej, zwanemu dalej "osobą poszkodowaną", który w związku z udziałem w działaniach ratowniczych lub ćwiczeniach doznał uszczerbku na zdrowiu lub poniósł szkodę w mieniu, przysługuje:

1) jednorazowe odszkodowanie w razie doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;

2) renta z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy;

3) odszkodowanie z tytułu szkody w mieniu.

2. Członkom rodziny osoby poszkodowanej, która zmarła wskutek okoliczności, o których mowa w ust. 1, przysługuje:

1) jednorazowe odszkodowanie z tytułu śmierci osoby poszkodowanej;

2) renta rodzinna;

3) odszkodowanie z tytułu szkody w mieniu

4. Renty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, przysługują:

1) osobom poszkodowanym będącym członkami ochotniczych straży pożarnych oraz członkom ich rodzin - na zasadach, w trybie i wysokości określonych w przepisach o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodo-wych powstałych w szczególnych okolicznościach;

6. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 2 pkt 3, przysługują-ce osobie poszkodowanej lub członkowi rodziny osoby poszkodowanej będącej członkiem jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego ustala i wypłaca właściwy komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej.

Art. 27.

Z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych korzystają:

1) uprawnieni do prowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych;

2) strażacy jednostek ochrony przeciwpożarowej i członkowie ochotniczych straży pożarnych biorący udział w działaniu ratowniczym lub wykonujący inne zadania związane z ochroną przeciwpożarową;

3) osoby fizyczne, które na podstawie art. 25 ust. 2 zostały zobowiązane do udziału w działaniu ratowniczym.

Art. 28.

1. Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały.

2. Wysokość ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227) przed dniem ustalenia ekwiwalentu, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy.

3. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie przysługuje członkowi ochotniczej straży pożarnej za czas nieobecności w pracy, za który zachował wynagrodzenie.

4. Członkowie ochotniczych straży pożarnych, za czas nieobecności w pracy z przyczyn określonych w ust. 1, zachowują przewidziane w odrębnych przepisach uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą.

5. W przypadku zbiegu świadczeń, o których mowa w ust. 1 i 4, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów stosuje się przepisy korzystniejsze.

6. Członek ochotniczej straży pożarnej biorący bezpośredni udział w działaniach ratowniczych ma prawo do okresowych bezpłatnych badań lekarskich.

Art. 29.

Koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

1) budżetu państwa;

2) budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

3) dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne;

4) środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Art. 31.

1. Państwowa Straż Pożarna jest obowiązana do przekazywania nieodpłatnie technicznie sprawnego, zbędnego sprzętu i urządzeń ochotniczym strażom pożarnym, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zakładowe straże pożarne lub zakładowe służby ratownicze mogą przekazywać nieodpłatnie sprawny technicznie, zbędny sprzęt i urządzenia Zarządowi Głów-nemu Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ochotniczym strażom pożarnym pozostającym poza strukturami związku.

Art. 32.

1. Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

2. Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

3. Gmina ma również obowiązek:

1) bezpłatnego umundurowania członków ochotniczej straży pożarnej;

2) ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej; ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne;

3) ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 28 ust. 6.

3a. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Na stanowisku komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej może być także zatrudniony komendant gminny związku ochotniczych straży pożarnych.

3b. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji.

4. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do ochotniczej straży pożarnej funkcjonującej w budynku, obiekcie lub na terenie niebędącym własnością, nieużytkowanym bądź niezarządzanym przez gminę.

Art. 33.

1. Budżet państwa uczestniczy w kosztach funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 2-6 i 8, jeżeli jednostki te działają w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych corocznie określi, w drodze rozporządzenia, wysokość środków finansowych i ich podział między podmioty, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ich wykorzystania wyłącznie dla zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Art. 34.

1. Inne koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych i ich związków, związane z ochroną przeciwpożarową, pokrywane są z budżetu państwa, o ile na podstawie odrębnych przepisów zostaną przekazane gminom jako zadania zlecone.

2. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, określana jest corocznie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i przekazywana ochotniczym strażom pożarnym lub ich związkom.

Art. 35.

1. Szkolenie członków ochotniczej straży pożarnej, o których mowa w art. 28 ust. 6, prowadzi nieodpłatnie Państwowa Straż Pożarna.

Szkolenie strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, oraz członków ochotniczej straży pożarnej, o której mowa w art. 32 ust. 4, może prowadzić odpłatnie Państwowa Straż Pożarna.

Art. 37.

1. Nieruchomości, środki transportu, urządzenia i sprzęt pozostający w dyspozycji ochotniczej straży pożarnej lub ich związku mogą być, z zastrzeżeniem wynikającym z przepisu art. 33 ust. 1, odpłatnie wykorzystywane do innych społecznie użytecznych celów, określonych w statucie ochotniczej straży pożarnej lub ich związku.

2. Środki uzyskane z tytułu, o którym mowa w ust. 1, stanowią dochody własne ochotniczej straży pożarnej lub ich związku.

Art. 44.

Właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, w którym funkcjonuje resortowa lub zakładowa straż pożarna albo inna jednostka ochrony przeciwpożarowej, w tym ochotnicza straż pożarna, ponosi wszelkie koszty związane z utrzymaniem tych jednostek.

REGULAMIN UMUNDUROWANIA

Rodzaje umundurowania w OSP

Ubiór wyjściowy : (mundur w kolorze ciemnogranatowym, koszula w kolorze białym, czapka rogatywka w kolorze ciemnogranatowym (dla mężczyzn), czapka dżokejka w kolorze ciemnogranatowym (dla kobiet), obuwie w kolorze czarnym, kurtka 3/4 z odpinaną podpinką w kolorze czarnym, skarpety w kolorze czarnym (dla mężczyzn), rajstopy w kolorze beżowym (dla kobiet), c) krawat w kolorze czarnym. Ubiór wyjściowy z baretkami nosi się podczas uczestniczenia w posiedzeniach władz statutowych OSP i oddziałów ZOSP RP., oraz występowania w charakterze przedstawiciela OSP lub oddziałów ZOSP RP na oficjalnych spotkaniach i imprezach.

Ubiór galowy , Wszystkie elementy munduru wyjściowego plus sznur

Ubiór galowy ze sznurem i orderami, odznaczeniami, medalami i odznakami nosi się podczas świąt państwowych i w Dniu Strażaka, w tym również podczas świeckich spotkań oraz uroczystości religijnych organizowanych z tej okazji, uroczystości wręczenia sztandarów, orderów, odznaczeń, medali i odznak; otwarcia strażnic oraz innych uroczystości o ważnym i podniosłym dla jednostki OSP znaczeniu; uroczystości składania wieńców na Grobie Nieznanego Żołnierza, grobach poległych i zmarłych oraz pod pomnikami i tablicami pamiątkowymi.

Ubiór galowy ze sznurem i baretkami nosi się podczas: uroczystych przedstawień w teatrach, salach koncertowych itp., gdy występuje się w charakterze przedstawiciela OSP lub oddziału ZOSP RP, a dla pozostałych uczestników przyjęty jest strój wieczorowy; innych ważnych uroczystości na polecenie prezesa (naczelnika) OSP lub prezesa.

Ubiór galowy dla pocztów sztandarowych i flagowych, w którego uzupełniające wyposażenie wchodzą rękawiczki białe, pas główny koloru czarnego i obuwie typu "skutery". Dopuszcza się noszenie spodni bryczesów do butów wysokich typu "oficerski", a także nakryć głowy w postaci hełmu ozdobnego bądź hełmu bojowego łącznie z pasem bojowym z przypiętym toporkiem.

Ubiór letni , w którego skład wchodzą: koszula letnia w kolorze białym z krótkim rękawem, z guzikami oksydowanymi o średnicy 16 mm , spodnie (spódnica) w kolorze ciemnogranatowym, czapka rogatywka w kolorze ciemnogranatowym (dla mężczyzn), czapka dżokejka w kolorze ciemnogranatowym (dla kobiet), obuwie w kolorze czarnym, skarpety w kolorze czarnym (dla mężczyzn), rajstopy w kolorze beżowym(dla kobiet), krawat w kolorze czarnym, sznur galowy w kolorze srebrnym przeplatany niebieską nitką, naramienniki w kolorze ciemno granatowym. Ubiór letni nosi się podczas występowania w okresie letnim w charakterze przedstawiciela OSP lub oddziału ZOSP RP w spotkaniach i imprezach np. zawodach sportowo-pożarniczych oraz w okolicznościach, gdy nie obowiązuje umundurowanie wyjściowe bądź galowe; odbywania w okresie letnim koncertów - członkowie orkiestr OSP; uczestniczenia w okresie letnim w posiedzeniach władz statutowych OSP i oddziałów ZOSP RP

Okres letni liczy się od 1 maja do 30 września. Stosowanie ubioru letniego warunkuje temperatura powyżej 20 oC

i zasada jednolitości w ramach OSP lub oddziału ZOSP RP. Ustalenia w tym zakresie należy do prezesa OSP.

Ubiór Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych (MDP) w którego podstawowy skład wchodzą: koszula w kolorze czerwonym z guzikami oksydowanymi o średnicy 16 mm , szorty w kolorze czarnym, spodnie w kolorze czarnym (dla chłopców), bluza w kolorze czarnym, spódnica w kolorze czarnym (dla dziewcząt), obuwie sportowe w kolorze czarnym, podkolanówki w kolorze białym, krawat w kolorze czarnym. Ubiór MDP nosi się podczas: występowania w charakterze przedstawiciela MDP na oficjalnych spotkaniach i uroczystościach strażackich, religijnych i świeckich; apeli, wart i innych ważnych wydarzeń na obozach MDP, uroczystych zbiórek M D P. Dopuszcza się stosowanie poprzedniego wzoru mundurków MDP (wiatrówka niebieska, spodnie/spódnica czarne) do czasu naturalnego ich zużycia.

 

ZASADY I SPOSÓB NOSZENIA PRZEDMIOTÓW MUNDUROWYCH

1. Poszanowanie munduru i dbałość o jego estetykę oraz wygląd stanowi jeden z

podstawowych obowiązków członków OSP. Użytkując umundurowanie należy przestrzegać następujących zasad:

a) do ubioru wyjściowego, galowego zakłada się koszulę białą ( o gładkiej fakturze tkaniny),

b) krawat powinien mieć jednolity czarny kolor (o gładkiej fakturze tkaniny),

c) skarpetki i obuwie powinny być w jednolitym czarnym kolorze (bez wzorków i ozdób).

d) sznur galowy zawiesza się na prawym ramieniu, przypinając go do guzika przyszytego w tym celu pod pagonem przy wszyciu pagonu w rękaw, natomiast warkocz sznura przypina się do pierwszego górnego guzika kurtki mundurowej,

e) sznur galowy do koszuli letniej przypina się do guzika przyszytego pod jej prawym pagonem a warkocz z pomponem przypina się do guzika prawej kieszeni,

f) przy koszulach letnich jedną dystynkcję dopina się do lewej kieszeni koszuli.

2. Członkowie OSP mogą nosić przy umundurowaniu:

a) symbole żałoby według zasad powszechnie przyjętych w praktykowanym przez nich obrządku religijnym,

b) elementy strojów regionalnych z zachowaniem postanowień § 3 z rozdz. 4.

c) okulary przeciwsłoneczne.

3. Członkowie OSP i funkcyjni ZOSP RP noszą ordery, odznaczenia, medale według następujących zasad:

3.1 Ordery i odznaczenia nosi się na wstążkach na lewej stronie piersi z prawa na lewo, w kolejności wynikajacej z ich znaczenia i godności, a mianowicie:

a) ordery,

b) odznaczenia,

c) medale

3.2 Złoty Znak Związku OSP RP nosi się na wstędze, którą zakłada się pod kołnierz koszuli tak, aby znak zawieszony był poniżej węzła krawata.

3.3 Ordery, odznaczenia i medale zawiesza się na wstążkach długości 6- 6,5 cm każda, Górna krawędź wstążek wszystkich orderów i odznaczeń powinna tworzyć równą linię poziomą.

3.4 Ordery i odznaczenia nosi się na kurtkach munduru rozmieszczone symetrycznie na

wysokości 5,5 cm powyżej klapy górnej kieszeni w następujący sposób

a) jeden order, odznaczenie lub medal - nad środkiem kieszeni,

b) 2-4 orderów, odznaczeń, medali w jednym rzędzie bez przerw między wstążkami z tym, że przy ilości trzech i więcej wstążek - wstążkę pierwszego orderu, odznaczenia, medalu, podkłada się na wstążkę następnego odznaczenia, do odpowiedniej szerokości niezbędnej do zachowania symetrii względem klapy kurtki,

c) 5-8 orderów, odznaczeń, medali - w jednym rzędzie tak, aby zajęły szerokość

czterech wstążek umieszczonych obok siebie, przy czym wstążkę drugiego i kolejnych orderów, odznaczeń, medali podkłada się częściowo pod wstążkę poprzedniego orderu, odznaczenia, medalu,

d) większą ilość orderów, odznaczeń, medali - w dwóch lub więcej rzędach

f) w razie nadania tego samego orderu, odznaczenia lub medalu po raz kolejny, nosi

się najwyższą jego klasę.

4. W przypadkach, gdy nie ma obowiązku noszenia orderów, odznaczeń, medali nosi się ich

baretki wykonane ze wstążki barwy przewidzianej dla danego orderu lub odznaczenia.

b) wyższe stopnie odznaczeń oznacza się przez nałożenie pośrodku baretki,

pionowo, wąskiego galonika złotego lub srebrnego, zależnie od stopnia

odznaczenia. Szerokość galonika wynosi 5 mm ,

c) w razie nadania tych samych orderów i odznaczeń po raz kolejny - nosi się

odpowiednią ilość baretek tych orderów i odznaczeń

5. Członkowie OSP mogą nosić przy ubiorach wyjściowych odznaki

pożarnicze, policyjne, wojskowe i cywilne. Przypina się je bezpośrednio do kurtki

munduru bez podkładek. Nie nosi się odznak przy koszulach letnich, bluzach itp.

5.1 Niżej wymienione odznaki nosi się na kurtkach mundurowych w następująący sposób:

a) odznakę "Wzorowy Strażak" - na środku między guzikiem klapy, a dolną krawędzią prawej, górnej kieszeni kurtki,

b) odznakę "Za wysługę lat" - na klapie prawej, górnej kieszeni kurtki na wysokości

guzika, na środku lewej połowy klapy,

c) na kieszeniach kurtek mundurowych można nosić najwyżej dwie odznaki na

prawej stronie kurtki i jedną odznakę na lewej stronie. Oprócz odznak "Za wysługę

lat" przykładowo można nosić:

- odznakę Honorowego Dawcy Krwi

- Krzyż Harcerski

- Odznakę PCK i inne np. organizacji zawodowych, sportowych itp.

6. Funkcjonariuszy pożarnictwa PSP zajmujących stanowiska w zarządach ZOSP RP

obowiązują przepisy i regulaminy wprowadzone obowiązującym aktualnie

rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie umundurowania strażaków PSP

 

 

 

REGULAMIN STOPNI STRAŻACKICH OSP W ROJEWIE

•  Każdy strażak czynny w OSP w Rojewie posiada stopień strażacki.

•  Ratownicy JOT mają stopnie odpowiadające ich wyszkoleniu. Pozostali strażacy - działacze mają stopnie nadane im za osiągnięcia w działalności organizacyjnej.

•  Mianowania i awanse na kolejne stopnie uchwala Zarząd OSP na wniosek naczelnika (dla ratowników JOT) lub członków zarządu (dla pozostałych członków czynnych).

•  Mianowania i awanse na kolejne stopnie odbywają się na uroczystym apelu, uroczystej zbiórce lub walnym zebraniu.

•  Mianowany lub awansowany strażak otrzymuje odpowiednie dystynkcje oraz akt mianowania.

•  Warunkiem mianowania i awansu ratownika JOT oprócz stosownego wyszkolenia jest udział

w akcjach ratowniczo-gaśniczych, szkoleniu i działalności organizacyjnej straży.

•  Warunkiem mianowania i awansu pozostałych członków czynnych jest udział w działalności organizacyjnej straży.

•  Pierwszy stopień strażacki (rys. 1) "strażak" nadawany jest po wstąpieniu w szeregi OSP lub ukończeniu przez członka MDP wieku 16 lat.

•  Kolejne stopnie wśród ratowników JOT nadawane są po ukończonym kursie, jednak nie wcześniej niż po upływie roku od poprzedniego awansu.

•  Kolejne stopnie wśród pozostałych członków czynnych nadawane są w odstępach minimum trzy lata.

•  W sytuacji ukończenia kilku kursów w jednym roku, w drodze wyróżnienia za aktywność w akcjach ratowniczo-gaśniczych strażak-ratownik JOT może być awansowany o dwa lub trzy stopnie.

•  Za szczególne osiągnięcia strażak może być awansowany o jeden stopień wyżej niż wnika to z jego wyszkolenia.

•  Członkowie zarządu na mundurach wyjściowy naszą dystynkcje odpowiadające funkcji w zarządzie (rys. 8-13)

•  Byli członkowie zarządów na mundurach wyjściowy naszą dystynkcje z krokiewką odpowiadające najwyższej, pełnionej funkcji w zarządzie (przykład rys. 14- były wiceprezes zarządu powiatowego ZOSPRP)

•  Członkowie JOT (oprócz naczelnika) na mundurach bojowych naszą wyłącznie dystynkcje stopni (nie noszą dystynkcji funkcji w zarządzie).

•  Stopnie i warunki wyszkolenia dla ratowników JOT:

•  korpus ratowników

- młodszy ratownik -jedna belka - rys.2 - jeden kurs (kurs podstawowy cz.1)

- ratownik - dwie belki - rys.3 - dwa kursy (kurs podstawowy cz.1 plus inny np.kurs podstawowy cz.2 lub )

- starszy ratownik - trzy belki - rys.4 - trzy kursy (kurs podstawowy cz.1 plus dwa inne np.kurs podstawowy cz.2, kurs techniczny lub lub medyczny lub kierowców lub inny)

- przodownik - cztery belki - rys 5 - cztery kursy (powyższe kursy w ilości cztery lub więcej)

b) korpus dowódców

- dowódca -jedna piątka rys 6 (kurs dowódców)

- starszy dowódca -dwie piątki rys. 7 (kurs dowódców plus pięć innych).

•  Stopnie pozostałych członków czynnych

- strażak - brak belki - rys. 1

- starszy strażak -jedna belka - rys. 2

- dowódca roty - dwie belki - rys. 3

- pomocnik dowódcy sekcji - trzy belki - rys. 4

- dowódca sekcji - cztery belki - rys 5

- pomocnik dowódcy plutonu - jedna piątka - rys. 6

- dowódca plutonu - dwie piątki - rys. 7

.....Rys.1............Rys. 2 ............Rys. 3 ..........Rys. 4......... Rys. 5 ..........Rys. 6......... Rys. 7

Rys. 8 ..............Rys. 9.......... Rys. 10........ Rys. 11 .....Rys. 12 .........Rys. 13 .......Rys. 14

 

 

ZASADY ZACHOWANIA STRAŻAKÓW PODCZAS NABOŻEŃSTW

Do kościoła lub na nabożeństwo polowe indywidualnie przybywa się 10 minut przed jego rozpoczęciem, dotyczy to również orkiestry.
Kompanię honorową z innymi pododdziałami wprowadza się 5 minut przed rozpoczęciem uroczystości.
Podczas nabożeństwa należy zachować ciszę, powagę, nie rozmawiać, nie śmiać się.
Należy występować w kompletnym ubiorze galowym lub wyjściowym - ustala to, w zależności od rangi imprezy, jej organizator.

Strażacy w mundurach, występując indywidualnie , przed wejściem do kościoła lub wchodząc na miejsce uroczystości, zdejmują nakrycia głowy (czapki rogatywki, a chłopcy czapeczki MDP).
Kobiety nie zdejmują kapeluszy, podobnie dziewczęta z MDP.
-Strażak występujący indywidualnie, po zdjęciu czapki, przekłada ją do lewej ręki, obejmując dłonią z dołu za róg denka. Strona wewnętrzna czapki przylega do spodni, lewa ręka swobodnie wyprostowana, daszek skierowany do przodu, palce złączone razem z kciukiem (fot. nr 1).
- Po wejściu do kościoła nie klękamy. Przyjmujemy postawę zasadniczą, a następnie przez skinienie głowy oddajemy szacunek najświętszemu sakramentowi. Po wykonaniu tej czynności zajmujemy miejsce siedzące (odstępujemy je obowiązkowo osobom starszym, kobietom, chorym).
- Siedząc, czapkę trzymamy w lewej ręce, na lewym kolanie, skierowaną daszkiem do przodu (fot. nr 2).
- Stojąc, czapki nie trzymamy jak na zdjęciu nr 3, co stosowane jest nagminnie i świadczy o braku znajomości zasad zachowania w umundurowaniu. Może wygląda to ładnie, ale jest nieprawidłowo. W ten sposób czapkę trzyma się tylko w momencie ślubowania (fot. nr 3)
- Czapek nie kładziemy na krzesłach, klęcznikach, gzymsach, stopniach ołtarzy, podwyższeniach, zakamarkach, nie wieszamy na wystających ze ścian gwoździach, hakach, płotach, ogrodzeniach, bezpośrednio na trawie (podczas polowej mszy św.). Strażacy występujący indywidualnie w mundurowaniu i w pododdziałach przez cały czas trwania nabożeństwa nie klękają. Przed podniesieniem i komunią św. strażacy w umundurowaniu wstają, a następnie przyjmują postawę zasadniczą. Wstają również na ewangelię, błogosławieństwo itd. razem ze wszystkimi wiernymi.
- Przy podniesieniu hostii i kielicha po słowach, "...które za Was będzie wydane" i "... to czyńcie na moją pamiątkę", a przy komunii po słowach, "... którzy wezwani zostali na ucztę Baranka" dłoń prawej ręki należy przyłożyć do serca. Wszystkie palce powinny być złączone i ułożone równolegle do klapy górnej kieszeni kurtki (fot. nr 4). Powrót ręki następuje po opuszczeniu hostii i kielicha, na sygnał dzwonka, a przy komunii św. po odmówieniu "...a będzie uzdrowiona dusza moja".
- Ważnym elementem obrzędu przed komunią św. jest przekazanie znaku pokoju. Skłaniamy się wtedy naszym sąsiadom i podajemy im rękę. Przełożeni i starsi powinni pierwsi podać rękę podwładnym i młodszym. To samo dotyczy kobiet. W pododdziałach znaku pokoju się nie przekazuje. Przed przystąpieniem do komunii św. strażak indywidualny podchodzi do miejsca jej udzielania, nie klęka, przyjmuje postawę zasadniczą, a gdy kapłan podaje najświętszy sakrament osobie stojącej obok, kładzie dłoń prawej ręki na sercu, po przyjęciu komunii św. opuszcza rękę, wykonuje skłon głowy i udaje się do poprzednio zajmowanego miejsca.
   Strażacy występujący indywidualnie, wychodzą z kościoła po udaniu się celebransa do zakrystii. Przed wyjściem wykonują skłon głowy w kierunku miejsca przechowywania najświętszego sakramentu, nakrycie głowy zakładają po wyjściu z kościoła.

  Strażacy występujący w pododdziałach , w składach pocztów sztandarowych i flagowego, nakryć głowy (czapek rogatywek, hełmów ozdobnych i bojowych, czapek MDP) nie zdejmują przez cały czas trwania uroczystości, również przy przyjmowaniu komunii św.
- Dowódca pododdziału honorowego podaje komendy baczność przed: Ewangelią, Komunią, Podniesieniem i Błogosławieństwem.

-  Strażacy występujący w pododdziałach (dotyczy to pocztów sztandarowych i flagowego) nie występują z szyku do komunii św. Gdy zbliży się do nich kapłan, powinni rozluźnić ustawienie. Chęć przystąpienia do komunii św. sygnalizują, podobnie jak strażacy występujący indywidualnie (dłoń prawej ręki kładą na sercu).
- Aby komunia św. przebiegła sprawnie, należy to wcześniej ustalić z kapłanem, najlepiej wyznaczyć strażaka, który dyskretnie będzie sygnalizował komu udzielić sakramentu.
- Poczty sztandarowe, poczet flagowy, kompania honorowa wychodzą z kościoła po słowach kapłana  "Idźcie w pokoju Chrystusa". Dowódca pododdziałów powinien ustalić czy przed wyjściem pododdziałów odegrane będą: hasło Wojska Polskiego, "Rota" lub "Boże coś Polskę". Dopiero po ich wykonaniu wydaje się stosowne komendy do opuszczenia kościoła.
- Każdy poczet sztandarowy przed wyjściem z kościoła powinien pochylić sztandar przed miejscem przechowywania Najświętszego Sakramentu. Powyższe wskazania dotyczą również nabożeństw polowych.

 

Regulamin odznaczeń (w skrócie)

ODZNACZENIA

1. ZŁOTY ZNAK ZWIĄZKU OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH RP

nadaje Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP za długoletnią aktywną działalność w Ochotniczej Straży Pożarnej lub w Związku OSP RP. Odznaczeniem tym mogą być uhonorowani: działacze Związku OSP RP, członkowie OSP, osoby, instytucje, organizacje i oddziały Związku OSP RP, które w sposób znaczący zasłużyły się dla działalności Związku, posiadający od co najmniej 5-ciu lat Złoty Medal "Za Zasługi dla Pożarnictwa", jak również Ochotnicze Straże Pożarne o co najmniej 100-letniej działalności.

2. MEDAL HONOROWY im. BOLESŁAWA CHOMICZA nadaje Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP za zasługi dla rozwoju i umacniania Związku OSP RP oraz ochotniczych straży pożarnych.

Medal ten mogą otrzymać OSP i ich członkowie, działacze Związku oraz osoby, instytucje i organizacje. Medalem tym mogą być uhonorowane oddziały Związku wyróżniające się w realizacji celów Związku. Osoby, instytucje, organizacje, oddziały Związku i OSP przewidziane do Medalu Honorowego im. Bolesława Chomicza powinny posiadać od co najmniej 5-ciu lat Złoty Medal "Za Zasługi dla Pożarnictwa", a OSP dodatkowo legitymować się

80-letnią działalnością. Medal Honorowy im. Bolesława Chomicza powinien być nadawany i wręczany

głównie z okazji obchodów jubileuszy OSP i Związku OSP RP.

3. MEDAL "ZA ZASŁUGI DLA POŻARNICTWA" nadaje Prezydium Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP za wyróżniającą się działalność na rzecz ochrony przeciwpożarowej. Medal dzieli się na trzy stopnie: brązowy,

srebrny i złoty. Medalem tym mogą być odznaczone osoby, instytucje i organizacje w tym OSP, ich członkowie oraz działacze Związku OSP RP. Warunkiem nadania Brązowego Medalu "Za Zasługi dla Pożarnictwa" członkowi

jednostki operacyjno-technicznej (zespołu ratowniczego) OSP biorącemu bezpośredni udział w działaniach ratowniczych jest posiadanie odznaki "Strażak Wzorowy" od co najmniej 3 lat, a osobom, instytucjom, organizacjom po okresie co najmniej 5-letniej działalności lub współpracy z OSP lub Związkiem OSP RP.

Pozostali członkowie OSP mogą mieć nadany medal po co najmniej 5-ciu latach działalności od osiągnięcia pełnoletności. Warunkiem nadania odznaczenia wyższego stopnia jest posiadanie odznaczenia

niższego stopnia przez co najmniej 5 lat. W sytuacjach szczególnych prezydia zarządów: głównego i wojewódzkiego ZOSP RP, mogą odstąpić od wymaganych okresów.

Ochotnicze straże pożarne wyróżniające się aktywną działalnością mogą być uhonorowane medalem "Za Zasługi dla Pożarnictwa". Stopień medalu odpowiada jubileuszowi:

1) za działalność co najmniej 25 letnią - medal brązowy,

2) za działalność co najmniej 50 letnią - medal srebrny,

3) za działalność co najmniej 75 letnią - medal złoty

Złoty Medal "Za Zasługi dla Pożarnictwa" możne być nadany osobie fizycznej dwukrotnie, natomiast instytucjom, organizacjom, oddziałom Związku i OSP tylko jeden raz.:

 

ODZNAKI

4. "STRAŻAK WZOROWY" nadaje Prezydium Zarządu Powiatowego Związku OSP RP tylko członkom jednostki

operacyjno-technicznej (zespołu ratowniczego) OSP za wzorową działalność, zaangażowanie i godną postawę społeczną, posiadającym co najmniej trzyletni staż w działalności ratowniczo-gaśniczej.

5. "ZA WYSŁUGĘ LAT" nadaje Prezydium Zarządu Gminnego Związku OSP RP członkom ochotniczych straży

pożarnych, młodzieżowych i harcerskich drużyn pożarniczych oraz działaczy Związku OSP RP, wykazujących się działalnością przez co najmniej pięć lat. Odznaka uzupełniana jest w cyklu pięcioletnim oznaczeniem liczby lat działalności w OSP.

6. "MŁODZIEŻOWA DRUŻYNA POŻARNICZA" nadaje Prezydium Zarządu Gminnego Związku OSP RP członkom młodzieżowych i harcerskich drużyn pożarniczych za aktywną działalność w drużynie przy ochotniczej straży pożarnej. Odznaka posiada trzy stopnie.

Pierwszy stopień - brązowa, może być nadana po złożeniu ślubowania i posiadaniu

co najmniej rocznego stażu w drużynie,

drugi stopień - srebrna, może być nadana po upływie co najmniej dwóch lat od uzyskania brązowej

3) trzeci stopień - złota, może być nadana po upływie co najmniej dwóch lat od uzyskania odznaki srebrnej.

Złota odznaka MDP może być przyznawana ustanowionym przez zarządy OSP opiekunom

MDP lub działaczom Związku OSP RP będącym członkami komisji d/s młodzieży zarządów

oddziałów Związku OSP RP wszystkich szczebli - posiadającym co najmniej trzyletni staż

działalności w takim charakterze.

 

  WYRÓŻNIENIA

7. DYPLOM UZNANIA przyznawany jest zgodnie z uprawnieniami osobom, instytucjom i

organizacjom za aktywną działalność wspomagającą realizację celów Związku OSP RP.

8. LIST POCHWALNY List pochwalny przewidziany jest dla ochotniczych straży pożarnych i ich członków

wyróżniających się w działalności statutowej.

SZKOLENIE STRAŻAKA OSP

Strażak - ratownik OSP jest to członek Ochotniczej Straży Pożarnej uprawnionym do udziału w akcjach ratowniczo gaśniczych, w których uczestniczy Jednostka Operacyjno Techniczna (JOT) danej OSP.

Warunkiem udziału w akcjach jest: ukończenie 18 lat, wykonanie określonych w przepisach badań lekarskich, ubezpieczenie określone w przepisach oraz minimum pierwsza część kursu podstawowego strażaka ratownika.

Za udział w akcjach ratowniczo gaśniczych lub szkoleniu organizowanym przez PSP lub gminę członek OSP otrzymuje ekwiwalent pieniężny ustalony przez Radę Gminy (obecnie wynoszący 15 za godzinę w akcji i 4 zł za godzinę szkolenia). Zasady te wynikają z Ustawy o Ochronie Przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 roku.

Szkolenie strażaków ratowników OSP realizowane jest w trzech zasadniczych formach. Szkolenie kwalifikacyjne realizowane przez Państwową Straż Pożarną, szkolenie bieżące realizowane przez OSP oraz szkolenie uzupełniające realizowane m.in. przez Związek OSP, gminę lub inne podmioty.

W ramach SZKOLENIA KWALIFIKACYJNEGO wyróżniamy:

1. Kurs podstawowy składający się z dwóch części - po 62 godziny każda.

a) Część I uprawniająca ratowników do udziału w akcjach, w ograniczonym zakresie czynności.

b) Część II uprawniająca ratowników do działań w aparatach ochrony dróg oddechowych oraz pracy ze sprzętem silnikowym takim jak pilarki do drewna lub betonu.

2. Kurs techniczny - uprawniający ratowników do obsługi sprzętu ratownictwa technicznego takiego jak: urządzenia hydrauliczne z rozpierakiem i nożycami do cięcia karoserii itp.

3. Kurs dowódczy uprawniający ratowników do dowodzenia zastępem ratowniczym w czasie akcji.

4. Kurs kierowców operatorów sprzętu.

5. Kurs kwalifikowanej Pierwszej Pomocy (Medycznej) (KPP).

6. Kurs naczelników OSP.

7. Kurs komendantów gminnych ZOSP.

(Ukończenie każdego z powyższych kursów gwarantuje podwyższenie stopnia strażackiego zgodnie z regulaminem stopni strażackich OSP Rojewo, zatwierdzonego uchwałą zarządu OSP Rojewo oraz otrzymanie w/w ekwiwalentu pieniężnego).

SZKOLENIE BIEŻĄCE organizowane przez OSP Rojewo realizowane jest w formie zbiórek szkoleniowych oraz ćwiczeń na obiektach.

SZKOLENIE UZUPEŁNIAJĄCE to np. :

1. Szkolenie zabezpieczania lądowisk Lotniczego Pogotowia Ratunkowego,

2. Ćwiczenia w komorze dymowej w Komendzie Wojewódzkiej PSP (raz na dwa lata),

3. Powiatowe ćwiczenia zgrywające organizowane przez Komendę Powiatową

(raz w roku),

4. Inspekcje gotowości bojowej przez Komendę Powiatową PSP (dwa razy w roku),

5. Inne doraźne szkolenia organizowane przez Związek OSP RP, Gminę lub inne

podmioty.

WYTYCZNE

w sprawie kategoryzacji Jednostek Operacyjno-Technicznych

Ochotniczych Straży Pożarnych.

 

•  Przedmiot, cel i zakres wytycznych.

Podstawowym zadaniem statutowym ochotniczych straży pożarnych jest branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych, zagrożeń ekologicznych, katastrof i innych zdarzeń zagrażających życiu, zdrowiu i mieniu człowieka oraz środowisku naturalnemu.

 

Katalog działań ratowniczych OSP jako wiodących społecznych organizacji ratowniczych jest bardzo szeroki i obejmuje:

•  ratownictwo podczas pożarów;

•  ratownictwo techniczne w tym komunikacyjne;

•  ratownictwo medyczne;

•  ratownictwo wodne;

•  ratownictwo chemiczne;

•  ratownictwo ekologiczne;

•  ratownictwo podczas powodzi i innych katastrof naturalnych;

•  inne rodzaje ratownictwa.

Do prowadzenia działań ratowniczych każda OSP powinna mieć wyłoniony oddział ratowniczy określany w statucie jako JEDNOSTKA OPERACYJNO TECHNICZNA - JOT.

JOT powołuje swoją uchwałą zarząd OSP spośród członków czynnych zaproponowanych przez naczelnika. Zarząd OSP uchwala, także regulamin organizacyjny JOT.

Celem wytycznych jest racjonalna kategoryzacja (klasyfikacja) Jednostek Operacyjno-Technicznych OSP umożliwiająca szybkie określenie ich wartości bojowej tj. możliwości skutecznego podejmowania działań ratowniczych.

Kategoryzacja JOT pozwoli także na ocenę zabezpieczenia terenu (gminy, powiatu) przez aktualnie działające OSP oraz niezbędnych potrzeb dot. ilości i wyposażenia OSP w stosunku do potencjalnych zadań tych jednostek przy przewidywanym maksymalnym zagrożeniu.

Umożliwi to przyjęcie w planach ratowniczych określonego szczebla (gminy, powiatu) docelowej kategorii JOT w poszczególnych OSP i działanie mające na celu faktyczne uzyskanie tej kategorii.

Wytyczne dotyczą Ochotniczych Straży Pożarnych zrzeszonych w Związku OSP RP.

 

•  Wyjaśnienie określeń przyjętych w wytycznych.

•  czas dysponowania - czas ustalony w gminnym lub powiatowym planie ratowniczym liczony w minutach od zadysponowania do wyjazdu zadysponowanych załóg.

•  działania zabezpieczające - czynności nie związane bezpośrednio z działaniami ratowniczymi likwidującymi skutek zdarzenia lecz uprzedzające zdarzenie lub ograniczające pośrednio jego skutki np. monitorowanie terenu, oznakowanie i oświetlenie terenu zagrożonego, poszukiwanie osób zaginionych, informowanie ludności itp., a także różne formy ochrony ludności i pomocy humanitarnej.

•  własny teren chroniony - teren, na którym JOT zobowiązana jest podjąć działania z dyspozycji własnej lub uprawnionego ośrodka dyspozycyjnego

•  sekcja - zespół członków czynnych OSP powołanych do JOT liczący 10 osób

•  pluton - pododdział składający się z 2-3 sekcji

•  załoga - normatywna obsada osobowa samochodu (pojazdu, środka transportu)

•  ratownik OSP - członek OSP powołany do JOT posiadający niezbędne wyszkolenie oraz badania lekarskie, a także ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie wykonywania zadań statutowych.

 

•  Kategorie JOT

 

Kategoria I - JOT zdolna do podjęcia w czasie dysponowania do 5 min. n/w działań:

•  działania ratownicze w czasie pożarów

•  działania ratownicze w czasie katastrof, wypadków i awarii technicznych, szczególnie komunikacyjnych

•  działania ratownicze w czasie jednego z n/w zagrożeń:

•  zagrożenia powodziowego i wodnego

•  zagrożenia chemicznego i ekologicznego

•  udzielenie zgodnie z obowiązującymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  działania zabezpieczające w czasie innych działań ratowniczych.

JOT w sile plutonu z własnym obszarem chronionym obejmującym teren powiatu.

 

Kategoria II - JOT zdolna do podjęcia w czasie dysponowania do 5 min. n/w działań:

•  działania ratownicze w czasie pożarów

•  działania ratownicze w czasie katastrof, wypadków i awarii technicznych, szczególnie komunikacyjnych

•  udzielanie zgodnie z obowiązującymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  działania zabezpieczające w czasie innych działań ratowniczych

JOT w sile plutonu z własnym obszarem chronionym obejmującym teren powiatu.

 

Kategoria III - JOT zdolna do podjęcia w czasie dysponowania do 5 min. n/w działań:

•  działania ratownicze w czasie pożarów

•  udzielanie zgodnie z obowiązującymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  czynności zabezpieczające w czasie innych działań ratowniczych

JOT w sile sekcji z własnym obszarem chronionym obejmującym teren gminy.

 

Kategoria IV - JOT w OSP lokalnego działania zdolna do podjęcia w czasie dysponowania do 10 min. ograniczonych działań ratowniczych w czasie pożarów oraz ograniczonych działań zabezpieczających.

JOT w sile sekcji z własnym obszarem chronionym obejmującym teren miejscowości będącej siedzibą OSP.

 

JOT specjalistyczna - przygotowana do specjalistycznych działań ratowniczych i zabezpieczających w czasie klęsk żywiołowych, katastrof, awarii i innych zagrożeń.

 

W zależności od potrzeb miejscowych JOT I kat. może być wyposażona dodatkowo w samochody (środki transportu) specjalne np. drabinę mechaniczną lub podnośnik, statek ratowniczy, itp., a także inny specjalistyczny sprzęt ratowniczy.

5. Ustalenie kategorii JOT oraz inne uwarunkowania, wymogi i uwagi.

•  aktualna i planowana kategoria JOT ustalana jest w gminnym i powiatowym planie ratowniczym;

•  kategoria JOT może stanowić (być równoznaczna) kategorię OSP;

•  JOT I i II kategorii mają priorytet w zabezpieczeniu finansowym;

•  członkowie czynni OSP powołani do JOT powinni być wyposażeni w środki ochrony osobistej indywidualnej;

•  członkowie czynni OSP powołani do JOT noszą na umundurowaniu bojowym oznaczenie kategorii JOT;

•  członkowie czynni OSP powołani do JOT powinni posiadać odpowiedni stan zdrowia oraz obowiązujące przeszkolenie z zakresu BHP;

•  naczelnicy, d-cy plutonów i sekcji powinni posiadać uzupełniające przeszkolenie dowódcze a ratownicy OSP obsługujący urządzenia techniczne (agregaty, motopompy, aparaty ochrony dróg oddechowych, urządzenia łączności i przetwarzania danych, itp.) przeszkolenie uprawniające do bezpiecznego posługiwania się tym sprzętem;

•  normatywne wyposażenie JOT w sprzęt i urządzenia (poza ustalonymi w niniejszych wytycznych) ustalane jest na podstawie: normatywnego wyposażenia posiadanych samochodów i innych środków transportu oraz normatywu wyposażenia w sprzęt JOT i środki ochrony indywidualnej ratowników OSP ustalone w odrębnych opracowaniach

•  w działaniach ratowniczych i zabezpieczających załogi JOT postępują zgodnie z ustalonymi standardami i procedurami.

 

Informacja w sprawie dopuszczenia do użytkowania sprzętu ratowniczego

Wyroby służące zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, wprowadzane do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej oraz wykorzystywane przez te jednostki do alarmowania o pożarze lub innym zagrożeniu oraz do prowadzenia działań ratowniczych, a także wyroby stanowiące podręczny sprzęt gaśniczy, mogą być stosowane wyłącznie po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do użytkowania. Dotyczy to m.in. samochodów pożarniczych. Dopuszczenia do użytkowania wyrobów w formie świadectwa dopuszczenia, wydaje Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie.

Dopuszczenie do użytkowania wyrobów jest wymagane w przypadku wprowadzania ich do użytkowania oraz wykorzystywania przez jednostki ochrony przeciwpożarowej. Bez znaczenia przy tym jest to, czy produkt jest nowy czy też używany. Wprowadzenie np. pojazdu pożarniczego do podziału bojowego i dysponowanie do działań ratowniczo-gaśniczych (bez uzyskania stosownego dopuszczenia) jest naruszeniem obowiązującego porządku prawnego i może wiązać się nawet z odpowiedzialnością prawną osób, które do tego dopuściły. Podlega to grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zdarzenia, w których wyrządzona zostanie szkoda, np. kolizja drogowa z udziałem pojazdu pożarniczego, który nie posiada świadectwa dopuszczenia, mogą rodzić negatywne konsekwencje dla OSP związane z odmową wypłacenia przez ubezpieczyciela odszkodowania. uzasadnieniem dla takiej decyzji będzie fakt, iż ubezpieczyciel został wprowadzony w błąd przez OSP (gminę) przy zawieraniu ubezpieczenia, ponieważ ubezpieczony (np. w zakresie odpowiedzialności cywilnej) został sprzęt, który nie spełnia wymogów prawnych by traktować go jako sprzęt ratowniczy.

 

Usprawiedliwiona nieobecność strażaka OSP w pracy

Przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień z pracy (DzU z 1996 r. nr 60, poz. 281) określają, że pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem OSP na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także na szkolenia pożarnicze - nie więcej niż łącznie 6 dni w roku (§ 11 ust. 1 rozporządzenia). Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczności udziału w akcji następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą odpowiednią do organizowania takich akcji. Pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych, wypoczynku po nich, a także w szkoleniach pożarniczych. Pracodawca może jednak przewidzieć w obowiązujących w danym zakładzie pracy uregulowaniach wewnętrznych (regulamin pracy) zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia (§ 16 ust. 1 rozporządzenia). Jest to wewnętrzna sfera normowania pozostawiona do decyzji pracodawcy. Istotnym jest jednak fakt, że ustawodawca expressis verbis nałożył na pracodawcę obowiązek wydania zaświadczenia określającego wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia, w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu (§ 16 ust. 2 rozporządzenia). Wysokość i warunki tej rekompensaty regulują odrębne przepisy, tj. w rozpatrywanym przez nas przypadku przepisy ustawy o ochronie przeciwpożarowej, stanowiąc, że ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy do wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego przed dniem naliczenia ekwiwalentu przez prezesa GUS, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.