STATUT

OCHOTNICZEJ STRA�Y PO�ARNEJ w ROJEWIE

ROZDZIA� I

POSTANOWIENIA OG�LNE

� 1

Stowarzyszenie nosi nazw� Ochotnicza Stra� Po�arna w Rojewie zwana dalej OSP.

� 2

OSP dzia�a na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z p�n. zm), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpo�arowej oraz niniejszego statutu.

� 3

Siedzib� OSP jest Rojewo.

� 4

Terenem dzia�ania OSP jest miejscowo�� b�d�ca jej siedzib� oraz miejscowo�ci po�o�one w powiecie inowroc�awskim.

� 5

OSP posiada osobowo�� prawn�.

� 6

OSP jest cz�onkiem Zwi�zku Ochotniczych Stra�y Po�arnych Rzeczypospolitej Polskiej.

� 7

OSP mo�e posiada� sztandar oraz u�ywa� piecz�ci, god�a, mundur�w, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej wed�ug wzor�w okre�lonych w odr�bnych przepisach.

� 8

Dzia�alno�� OSP opiera si� na pracy spo�ecznej jej cz�onk�w. Do prowadzenia swoich spraw mo�e zatrudnia� pracownik�w.

 

ROZDZIA� II

CELE I SPOSOBY DZIA�ANIA

� 9

Celem OSP jest:

•  prowadzenie dzia�alno�ci maj�cej na celu zapobieganie po�arom oraz wsp�dzia�anie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami,

•  branie udzia�u w akcjach ratowniczych prowadzonych w czasie po�ar�w, zagro�e� ekologicznych zwi�zanych z ochron� �rodowiska oraz innych kl�sk i zdarze�,

•  informowanie ludno�ci o istniej�cych zagro�eniach po�arowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,

•  rozwijanie w�r�d cz�onk�w OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie dzia�alno�ci kulturalno-o�wiatowej i rozrywkowej,

•  uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorz�dowych i przedstawicielskich,

•  wykonywanie innych zada� wynikaj�cych z przepis�w o ochronie przeciwpo�arowej oraz niniejszego statutu.

� 10

Zadania i cele wymienione w � 9 OSP realizuje przez:

•  organizowanie zespo��w do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpo�arowej w miejscowo�ci w�asnej i pomocy wzajemnej,

•  organizowanie spo�r�d swoich cz�onk�w pododdzia��w po�arniczych,

•  przedstawianie organom w�adzy samorz�dowej i administracji rz�dowej wniosk�w w sprawach ochrony przeciwpo�arowej,

•  prowadzenie podstawowego szkolenia po�arniczego cz�onk�w OSP i wsp�dzia�anie z Pa�stwow� Stra�� Po�arn� w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP,

•  organizowanie kobiecych i m�odzie�owych dru�yn po�arniczych,

•  organizowanie zespo��w �wietlicowych, bibliotek, orkiestr, teatr�w amatorskich, ch�r�w, sekcji sportowych i innych form pracy spo�eczno-wychowawczej i kulturalno-o�wiatowej,

•  organizowanie zawod�w sportowych i imprez propaguj�cych kultur� fizyczn�,

•  prowadzenie innych form dzia�alno�ci maj�cych na celu wykonanie zada� wynikaj�cych z ustawy o ochronie przeciwpo�arowej i niniejszego statutu.

 

ROZDZIA� III

CZ�ONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWI�ZKI

� 11

Cz�onkami OSP mog� by� osoby fizyczne, maj�ce pe�n� zdolno�� do czynno�ci prawnych i nie pozbawione praw publicznych, ma�oletni za zgod� przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyj�tkiem os�b wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z p�n. zm.).

� 12

Przyj�cie w poczet cz�onk�w nast�puje na podstawie uchwa�y zarz�du OSP po z�o�eniu przez osob� zainteresowan� pisemnej deklaracji.

� 13

Cz�onkowie OSP dziel� si� na:

•  cz�onk�w czynnych,

•  cz�onk�w m�odzie�owych dru�yn po�arniczych,

•  wspieraj�cych,

•  honorowych.

� 14

Cz�onkiem czynnym mo�e by� osoba, kt�ra aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowie� statutu, op�aca sk�adk� cz�onkowsk� i z�o�y�a przyrzeczenie nast�puj�cej tre�ci: "W pe�ni �wiadom obowi�zk�w stra�aka - ochotnika uroczy�cie przyrzekam czynnie uczestniczy� w ochronie przeciwpo�arowej maj�tku narodowego, by� zdyscyplinowanym cz�onkiem Ochotniczej Stra�y Po�arnej, dbaj�cym o jej godno��, ofiarnym i m�nym w ratowaniu �ycia ludzkiego i mienia".

� 15

•  Cz�onkiem m�odzie�owej dru�yny po�arniczej mo�e zosta� osoba, kt�ra uko�czy�a 7 lat, uzyska�a zgod� opiekun�w ustawowych i z�o�y�a przyrzeczenie.

•  Cz�onkowie m�odzie�owych dru�yn po�arniczych w wieku 16-18 lat mog� wybiera� i by� wybierani do w�adz OSP.

•  M�odzie�owe dru�yny po�arnicze mog� by� �rodowiskowe oraz tworzone w szko�ach i plac�wkach wychowawczych oraz miejscy zamieszkania.

•  Zasady organizacji MDP okre�la regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarz�d G��wny Zwi�zku.

� 16

Cz�onkiem wspieraj�cym mo�e by� osoba fizyczna lub prawna wsp�dzia�aj�ca w rozwoju OSP, wspomagaj�ca finansowo lub w inny spos�b jej dzia�alno��. Cz�onek wspieraj�cy - osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo:

•  uczestniczy� w walnym zebraniu cz�onk�w OSP i by� wybieranym do w�adz OSP,

•  korzysta� z urz�dze� i sprz�tu b�d�cego w�asno�ci� OSP.

� 17

Cz�onkiem honorowym mo�e zosta� cz�onek OSP szczeg�lnie zas�u�ony dla ochrony przeciwpo�arowej. Godno�� cz�onka honorowego nadaje walne zebranie. Cz�onkowie honorowi nie op�acaj� sk�adek cz�onkowskich.

� 18

Cz�onkowie czynni i honorowi maj� prawo:

•  wybiera� i by� wybierani do w�adz OSP,

•  uczestniczy� w walnym zebraniu z prawem g�osu,

•  wysuwania postulat�w i wniosk�w wobec w�adz OSP,

•  korzystania z urz�dze� i sprz�tu b�d�cego w�asno�ci� OSP,

•  U�ywa� munduru i odznak.

� 19

Do obowi�zk�w cz�onka czynnego nale�y:

•  aktywnie uczestniczy� w dzia�alno�ci OSP,

•  przestrzega� postanowie� niniejszego statutu jak te� regulamin�w i uchwa� w�adz OSP,

•  podnosi� poziom wiedzy po�arniczej poprzez udzia� w szkoleniu fachowym,

•  dba� o mienie OSP,

•  regularnie op�aca� sk�adki cz�onkowskie.

� 20

Zarz�d OSP spo�r�d cz�onk�w czynnych tworzy jednostk� operacyjno-techniczn�.

� 21

Cz�onkostwo ustaje na skutek:

•  dobrowolnego wyst�pienia z OSP,

•  wykluczenia przez w�adze OSP z powodu prowadzenia dzia�alno�ci sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu,

•  skre�lenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z op�at� sk�adek cz�onkowskich za okres przekraczaj�cy jeden rok,

•  likwidacji OSP,

•  �mierci,

•  likwidacji osoby prawnej b�d�cej cz�onkiem wspieraj�cym.

� 22

Wykluczenie nast�puje na podstawie uchwa�y zarz�du OSP. Od uchwa�y przys�uguje prawo wniesienia odwo�ania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwo�ania osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowi�zk�w okre�lonych w � 18 i 19 niniejszego statutu.

� 23

W przypadkach szczeg�lnych wykluczenie mo�e nast�pi� na mocy uchwa�y zarz�du OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.

� 24

Osoba skre�lona z listy cz�onk�w zobowi�zana jest zwr�ci� powierzone jej przedmioty i umundurowania b�d�ce w dyspozycji OSP.

ROZDZIA� IV

W�ADZE STOWARZYSZENIA OSP

� 25

1.W�adzami OSP s�:

1.walne zebranie,

2. zarz�d,

3. komisja rewizyjna.

2. Kadencja w�adz OSP trwa 5 lat.

� 26

Walne zebranie jest najwy�sz� w�adz� OSP. Walne zebranie mo�e by� zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spo�r�d cz�onk�w OSP 5-7 cz�onk�w zarz�du, 3 cz�onk�w komisji rewizyjnej oraz delegat�w na zjazd gminny.

� 27

Do kompetencji walnego zebrania nale�y:

•  podejmowanie uchwa� o zmianach i rozwi�zaniu OSP,

•  rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania zarz�du i komisji rewizyjnej z ich dzia�alno�ci,

•  uchwalanie rocznego planu dzia�alno�ci i bud�etu OSP,

•  ustalanie wysoko�ci sk�adki cz�onkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie,

•  podejmowanie uchwa� w sprawie udzielenia absolutorium dla ust�puj�cego zarz�du na wniosek komisji rewizyjnej,

•  rozpatrywanie odwo�a� od decyzji zarz�du oraz innych spraw i wniosk�w zg�oszonych przez cz�onk�w OSP,

•  podj�cie uchwa�y o wyst�pieniu ze Zwi�zku OSP RP,

•  podejmowanie uchwa� w sprawach nabycia i zbycia nieruchomo�ci oraz ich obci��eniu, a tak�e o nabyciu i zbyciu �rodk�w trwa�ych,

•  podejmowanie uchwa� w sprawie przyj�cia zapis�w i darowizn,

•  wybieranie i delegowanie cz�onka OSP w sk�ad w�adz Zwi�zku OSP RP.

� 28

Przebieg walnego zebrania oraz podj�cie na nim uchwa�y wpisuje si� do ksi�gi protoko��w.

� 29

Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwo�ywane jest raz na 5 lat, lub w przypadku konieczno�ci uzupe�nienia sk�adu Zarz�du OSP, a sprawozdawcze raz na rok.

� 30

Zwyczajne walne zebranie zwo�ywanie jest przez zarz�d, kt�ry zawiadamia cz�onk�w o terminie, miejscu i porz�dku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.

� 31

Nadzwyczajne walne zebranie zwo�ywane jest przez zarz�d OSP:

•  z w�asnej inicjatywy,

•  na ��danie komisji rewizyjnej OSP,

•  na ��danie 1/3 cz�onk�w OSP,

•  na ��danie Zwi�zku OSP RP.

� 32

Nadzwyczajne walne zebranie zwo�ywane jest przez zarz�d w terminie 21 dni od dnia podj�cia uchwa�y lub otrzymania ��dania.

� 33

Do wa�no�ci uchwa� walnego zebrania konieczna jest obecno��, co najmniej po�owy cz�onk�w czynnych. Uchwa�y walnego zebrania zapadaj� zwyk�� wi�kszo�ci� g�os�w. W razie r�wno�ci g�os�w decyduje g�os przewodnicz�cego zebrania. Uchwa�y w sprawach nabycia i zbycia nieruchomo�ci, zmiany statutu i rozwi�zania OSP podejmowane s� wi�kszo�ci� 2/3 og�lnej liczby g�os�w w obecno�ci co najmniej po�owy og�lnej liczby cz�onk�w.

� 34

W razie nie odbycia si� walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby cz�onk�w, zebranie w drugim terminie odbywa si� po up�ywie 1 godziny od terminu pierwszego zebrania. Walne zebranie zwo�ane w drugim terminie podejmuje uchwa�y bez wzgl�du na liczb� obecnych cz�onk�w, z wyj�tkiem uchwa� w sprawie nabycia i zbycia nieruchomo�ci, rozwi�zania OSP i zmian w statucie

� 35

•  Walne zebranie decyduje o sposobie g�osowania.

•  Wybory do w�adz OSP odbywaj� si� w g�osowaniu tajnym.

� 36

Zarz�d wybiera ze swojego grona Prezesa, Naczelnika, Sekretarza, Skarbnika, Gospodarza, Opiekuna MDP i Cz�onka. Naczelnik OSP pe�ni funkcj� Wiceprezesa..

� 37

Do zada� zarz�du nale�y:

•  reprezentowanie OSP,

•  realizowanie uchwa� i wytycznych walnego zgromadzenia,

•  zwo�ywanie walnego zebrania,

•  niezw�oczne zawiadomienie i z�o�enie wniosku do s�du rejestrowego o wpis zmian statutu oraz innych danych podlegaj�cych rejestracji,

•  udzielanie wyja�nie� organowi nadzoruj�cemu oraz udost�pnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokument�w zwi�zanych z jej dzia�alno�ci�,

•  opracowywanie projekt�w rocznego planu dzia�alno�ci i bud�etu OSP oraz sk�adanie sprawozda� z ich wykonania walnemu zebraniu,

•  zaci�ganie w imieniu OSP zobowi�za� finansowych,

•  przyjmowanie i skre�lanie z listy cz�onk�w OSP,

•  przyznawanie wyr�niaj�cym si� cz�onkom dyplom�w i nagr�d oraz wyst�powanie z wnioskami o przyznanie odznacze� i odznak,

•  organizowanie m�odzie�owych i kobiecych dru�yn po�arniczych, zespo��w kulturalno-o�wiatowych i sportowych,

•  dokonywanie ocen realizacji przez poszczeg�lnych cz�onk�w OSP powierzonych im zada�,

•  rozstrzyganie spor�w mi�dzy cz�onkami, wynikaj�cymi z ich przynale�no�ci do OSP,

� 38

Prezes zarz�du kieruje ca�okszta�tem prac zarz�du.

� 39

Posiedzenia zarz�du odbywaj� si� wed�ug potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i s� zwo�ywane przez Prezesa. Na posiedzenia zarz�du nale�y zaprasza� przewodnicz�cego komisji rewizyjnej OSP.

� 40

Do wa�no�ci uchwa� wymagana jest obecno��, co najmniej po�owy og�lnej liczby cz�onk�w zarz�du. Uchwa�y zarz�du s� podejmowane zwyk�� wi�kszo�ci� g�os�w. W razie r�wnej liczby g�os�w rozstrzyga g�os przewodnicz�cego obrad.

� 41

1. Umowy, akty oraz pe�nomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuj� w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.

2. O�wiadczenia woli w sprawach niemaj�tkowych sk�adaj� w imieniu OSP prezes lub wiceprezes.

� 42

Naczelnik stra�y kieruje jednostk� operacyjno-techniczn� jednoosobowo w formie rozkaz�w i polece�. Do naczelnika stra�y nale�y:

•  wnioskowanie do zarz�du OSP o wyznaczenie cz�onk�w OSP do wykonania zada� operacyjno-technicznych,

•  organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia po�arniczego cz�onk�w OSP, m�odzie�owych i kobiecych dru�yn po�arniczych,

•  czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez cz�onk�w OSP,

•  kierowanie przeciwpo�arow� dzia�alno�ci� zapobiegawcz�,

•  kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-ga�niczych,

•  dysponowanie sprz�tem i urz�dzeniami po�arniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawid�owej eksploatacji i konserwacji,

•  opracowywanie opinii i wniosk�w w sprawie ochrony przeciwpo�arowej miejscowo�ci oraz wyposa�enia OSP w sprz�t techniczny i inne �rodki. � 43

Za wzorowe wykonanie zada� operacyjno-technicznych przez cz�onk�w OSP naczelnik stra�y mo�e stosowa� nast�puj�ce wyr�nienia:

•  pochwa�� ustn�,

•  pochwa�� w rozkazie naczelnika stra�y,

•  wyst�pienie do zarz�du OSP o przyznanie nagrody,

•  sporz�dzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki

 

� 44

Za niew�a�ciwe wykonywanie zada� operacyjno-technicznych przez cz�onk�w OSP naczelnik stra�y mo�e stosowa� nast�puj�ce �rodki dyscyplinarne:

•  upomnienie ustne,

•  nagana w rozkazie naczelnika stra�y,

•  wyst�pienie do zarz�du o wykluczenie cz�onka z OSP.

� 45

Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zada� nale�y:

•  przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli ca�okszta�tu dzia�alno�ci statutowej OSP ze szczeg�lnym uwzgl�dnieniem gospodarki finansowej i op�acania sk�adek cz�onkowskich,

•  sk�adanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z ocen� dzia�alno�ci OSP,

•  przedstawianie zarz�dowi uwag i wniosk�w dotycz�cych jego dzia�alno�ci,

•  wnioskowanie o udzielenie absolutorium ust�puj�cemu zarz�dowi.

� 46

Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodnicz�cego.

� 47

Cz�onkowie komisji rewizyjnej mog� bra� udzia� w posiedzeniach zarz�du z g�osem doradczym.

� 48

Komisja rewizyjna mo�e dokona� zmian w swoim sk�adzie w liczbie nie przekraczaj�cej 1/3 ustalonego sk�adu. Zmiany te musz� by� zatwierdzone na najbli�szym walnym zebraniu.

� 48a

Do wa�no�ci uchwa� komisji rewizyjnej wymagana jest obecno��, co najmniej po�owy og�lnej liczby cz�onk�w komisji. Uchwa�y komisji s� podejmowane zwyk�� wi�kszo�ci� g�os�w. W razie r�wnej liczby g�os�w rozstrzyga g�os przewodnicz�cego.

ROZDZIA� V

MAJ�TEK I FUNDUSZE OSP

� 49

Maj�tek i fundusze OSP powstaj� z:

•  sk�adek cz�onkowskich,

•  dotacji, darowizn, spadk�w i zapis�w,

•  dochod�w z maj�tku i imprez,

•  ofiarno�ci publicznej.

� 54 � 50

OSP mo�e prowadzi� dzia�alno�� gospodarcz� wed�ug og�lnych zasad okre�lonych w odr�bnych przepisach. Doch�d z dzia�alno�ci gospodarczej i uzyskane fundusze OSP s�u�� realizacji cel�w statutowych i nie mog� by� przeznaczone do podzia�u mi�dzy cz�onk�w OSP.

 

ROZDZIA� VI

ZMIANY STATUTU I ROZWI�ZANIE OSP

� 51

Zmiany statutu i rozwi�zanie OSP uchwala walne zebranie OSP wi�kszo�ci� 2/3 g�os�w przy obecno�ci, co najmniej 1/2 liczby cz�onk�w.

� 52

Wniosek o rozwi�zanie OSP wzgl�dnie zmian� statutu mo�e sk�ada� zarz�d OSP z w�asnej inicjatywy lub na zg�oszone mu ��danie, co najmniej 1/2 og�lnej liczby cz�onk�w.

� 53

W razie rozwi�zania OSP walne zebranie wyznacza komisj� likwidacyjn� w sk�adzie 3 os�b. W przypadku niemo�no�ci zwo�ania walnego zebrania komisj� likwidacyjn� ustala organ rejestrowy.

� 54

Pozosta�y po rozwi�zaniu maj�tek, stanowi�cy w�asno�� OSP przechodzi na w�asno�� Zwi�zku OSP RP. Natomiast sprz�t i urz�dzenia przeciwpo�arowe b�d�ce w�asno�ci� komunaln� przechodz� do dyspozycji samorz�du terytorialnego.

 

 

Wybrane fragmenty z USTAWY o ochronie przeciwpo�arowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (dot. OSP)

Art. 15.

Jednostkami ochrony przeciwpo�arowej s�:

1) jednostki organizacyjne Pa�stwowej Stra�y Po�arnej;

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpo�arowej;

2) zak�adowa stra� po�arna;

3) zak�adowa s�u�ba ratownicza;

4) gminna zawodowa stra� po�arna;

4a) powiatowa (miejska) zawodowa stra� po�arna;

5) terenowa s�u�ba ratownicza;

6) ochotnicza stra� po�arna;

7) zwi�zek ochotniczych stra�y po�arnych;

8) inne jednostki ratownicze.

Art. 19.

1a. Ochotnicza stra� po�arna jest jednostk� umundurowan�, wyposa�on� w specjalistyczny sprz�t, przeznaczon� w szczeg�lno�ci do walki z po�arami, kl�skami �ywio�owymi lub innymi miejscowymi zagro�eniami.

1b. Bezpo�redni udzia� w dzia�aniach ratowniczych mog� bra� cz�onkowie ochotniczych stra�y po�arnych, kt�rzy uko�czyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadaj�cy aktualne badania lekarskie dopuszczaj�ce do udzia�u w dzia�aniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie po�arnicze, o kt�rym mowa w art. 28 ust. 1.

Art. 25.

1. Kieruj�cy dzia�aniem ratowniczym mo�e:

1) zarz�dzi� ewakuacj� ludzi i mienia;

2) wstrzyma� ruch drogowy oraz wprowadzi� zakaz przebywania os�b trzecich w rejonie dzia�ania ratowniczego;

3) przej�� w u�ytkowanie na czas niezb�dny dla dzia�ania ratowniczego nieruchomo�ci i ruchomo�ci, �rodki transportu, sprz�t, uj�cia wody, inne �rodki ga�nicze, a tak�e przedmioty i urz�dzenia przydatne w dzia�aniu ratowniczym.

2. Kieruj�cy dzia�aniem ratowniczym ma prawo ��da� niezb�dnej pomocy od instytucji, organizacji, przedsi�biorc�w i os�b fizycznych.

3. Kieruj�cy dzia�aniem ratowniczym mo�e odst�pi� w trakcie dzia�ania ratowniczego od zasad dzia�ania uznanych powszechnie za bezpieczne.

 

Uprawnienia stra�ak�w jednostek ochrony przeciwpo�arowej i cz�onk�w ochotniczych stra�y po�arnych

Art. 26.

1. Stra�akowi jednostki ochrony przeciwpo�arowej, a tak�e cz�onkowi ochotniczej stra�y po�arnej, zwanemu dalej "osob� poszkodowan�", kt�ry w zwi�zku z udzia�em w dzia�aniach ratowniczych lub �wiczeniach dozna� uszczerbku na zdrowiu lub poni�s� szkod� w mieniu, przys�uguje:

1) jednorazowe odszkodowanie w razie doznania sta�ego lub d�ugotrwa�ego uszczerbku na zdrowiu;

2) renta z tytu�u ca�kowitej lub cz�ciowej niezdolno�ci do pracy;

3) odszkodowanie z tytu�u szkody w mieniu.

2. Cz�onkom rodziny osoby poszkodowanej, kt�ra zmar�a wskutek okoliczno�ci, o kt�rych mowa w ust. 1, przys�uguje:

1) jednorazowe odszkodowanie z tytu�u �mierci osoby poszkodowanej;

2) renta rodzinna;

3) odszkodowanie z tytu�u szkody w mieniu

4. Renty, o kt�rych mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, przys�uguj�:

1) osobom poszkodowanym b�d�cym cz�onkami ochotniczych stra�y po�arnych oraz cz�onkom ich rodzin - na zasadach, w trybie i wysoko�ci okre�lonych w przepisach o zaopatrzeniu z tytu�u wypadk�w lub chor�b zawodo-wych powsta�ych w szczeg�lnych okoliczno�ciach;

6. Odszkodowanie, o kt�rym mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 2 pkt 3, przys�uguj�-ce osobie poszkodowanej lub cz�onkowi rodziny osoby poszkodowanej b�d�cej cz�onkiem jednostki ochrony przeciwpo�arowej w��czonej do krajowego systemu ratowniczo-ga�niczego ustala i wyp�aca w�a�ciwy komendant wojew�dzki Pa�stwowej Stra�y Po�arnej.

Art. 27.

Z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych korzystaj�:

1) uprawnieni do prowadzenia czynno�ci kontrolno-rozpoznawczych;

2) stra�acy jednostek ochrony przeciwpo�arowej i cz�onkowie ochotniczych stra�y po�arnych bior�cy udzia� w dzia�aniu ratowniczym lub wykonuj�cy inne zadania zwi�zane z ochron� przeciwpo�arow�;

3) osoby fizyczne, kt�re na podstawie art. 25 ust. 2 zosta�y zobowi�zane do udzia�u w dzia�aniu ratowniczym.

Art. 28.

1. Cz�onek ochotniczej stra�y po�arnej, kt�ry uczestniczy� w dzia�aniu ratowniczym lub szkoleniu po�arniczym organizowanym przez Pa�stwow� Stra� Po�arn� lub gmin�, otrzymuje ekwiwalent pieni�ny. Wysoko�� ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwa�y.

2. Wysoko�� ekwiwalentu, o kt�rym mowa w ust. 1, nie mo�e przekracza� 1/175 przeci�tnego wynagrodzenia, og�oszonego przez Prezesa G��wnego Urz�du Statystycznego w Dzienniku Urz�dowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpiecze� Spo�ecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227) przed dniem ustalenia ekwiwalentu, za ka�d� godzin� udzia�u w dzia�aniu ratowniczym lub szkoleniu po�arniczym. Ekwiwalent jest wyp�acany z bud�etu gminy.

3. Ekwiwalent, o kt�rym mowa w ust. 1 i 2, nie przys�uguje cz�onkowi ochotniczej stra�y po�arnej za czas nieobecno�ci w pracy, za kt�ry zachowa� wynagrodzenie.

4. Cz�onkowie ochotniczych stra�y po�arnych, za czas nieobecno�ci w pracy z przyczyn okre�lonych w ust. 1, zachowuj� przewidziane w odr�bnych przepisach uprawnienie do innych ni� wynagrodzenie �wiadcze� zwi�zanych z prac�.

5. W przypadku zbiegu �wiadcze�, o kt�rych mowa w ust. 1 i 4, przys�uguj�cych na podstawie odr�bnych przepis�w stosuje si� przepisy korzystniejsze.

6. Cz�onek ochotniczej stra�y po�arnej bior�cy bezpo�redni udzia� w dzia�aniach ratowniczych ma prawo do okresowych bezp�atnych bada� lekarskich.

Art. 29.

Koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpo�arowej pokrywane s� z:

1) bud�etu pa�stwa;

2) bud�et�w jednostek samorz�du terytorialnego;

3) dochod�w instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczaj�cych osoby prawne i fizyczne;

4) �rodk�w w�asnych podmiot�w, o kt�rych mowa w art. 17, kt�re uzyska�y zgod� ministra w�a�ciwego do spraw wewn�trznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpo�arowej.

Art. 31.

1. Pa�stwowa Stra� Po�arna jest obowi�zana do przekazywania nieodp�atnie technicznie sprawnego, zb�dnego sprz�tu i urz�dze� ochotniczym stra�om po�arnym, po zasi�gni�ciu opinii w�a�ciwego zarz�du wojew�dzkiego Zwi�zku Ochotniczych Stra�y Po�arnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zak�adowe stra�e po�arne lub zak�adowe s�u�by ratownicze mog� przekazywa� nieodp�atnie sprawny technicznie, zb�dny sprz�t i urz�dzenia Zarz�dowi G��w-nemu Zwi�zku Ochotniczych Stra�y Po�arnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ochotniczym stra�om po�arnym pozostaj�cym poza strukturami zwi�zku.

Art. 32.

1. Koszty wyposa�enia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowo�ci bojowej jednostek ochrony przeciwpo�arowej, o kt�rych mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponosz� podmioty tworz�ce te jednostki.

2. Koszty wyposa�enia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowo�ci bojowej ochotniczej stra�y po�arnej ponosi gmina, z zastrze�eniem art. 35 ust. 1.

3. Gmina ma r�wnie� obowi�zek:

1) bezp�atnego umundurowania cz�onk�w ochotniczej stra�y po�arnej;

2) ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej cz�onk�w ochotniczej stra�y po�arnej i m�odzie�owej dru�yny po�arniczej; ubezpieczenie mo�e by� imienne lub zbiorowe nieimienne;

3) ponoszenia koszt�w okresowych bada� lekarskich, o kt�rych mowa w art. 28 ust. 6.

3a. W�jt (burmistrz, prezydent miasta) mo�e zatrudni� komendanta gminnego ochrony przeciwpo�arowej. Na stanowisku komendanta gminnego ochrony przeciwpo�arowej mo�e by� tak�e zatrudniony komendant gminny zwi�zku ochotniczych stra�y po�arnych.

3b. Jednostki samorz�du terytorialnego mog� przekazywa� ochotniczym stra�om po�arnym �rodki pieni�ne w formie dotacji.

4. Przepis ust. 1 stosuje si� odpowiednio do ochotniczej stra�y po�arnej funkcjonuj�cej w budynku, obiekcie lub na terenie nieb�d�cym w�asno�ci�, nieu�ytkowanym b�d� niezarz�dzanym przez gmin�.

Art. 33.

1. Bud�et pa�stwa uczestniczy w kosztach funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpo�arowej, o kt�rych mowa w art. 15 pkt 2-6 i 8, je�eli jednostki te dzia�aj� w ramach krajowego systemu ratowniczo-ga�niczego.

2. Minister w�a�ciwy do spraw wewn�trznych corocznie okre�li, w drodze rozporz�dzenia, wysoko�� �rodk�w finansowych i ich podzia� mi�dzy podmioty, o kt�rych mowa w ust. 1, z zastrze�eniem ich wykorzystania wy��cznie dla zapewnienia gotowo�ci bojowej jednostek ochrony przeciwpo�arowej.

Art. 34.

1. Inne koszty funkcjonowania ochotniczych stra�y po�arnych i ich zwi�zk�w, zwi�zane z ochron� przeciwpo�arow�, pokrywane s� z bud�etu pa�stwa, o ile na podstawie odr�bnych przepis�w zostan� przekazane gminom jako zadania zlecone.

2. Wysoko�� koszt�w, o kt�rych mowa w ust. 1, okre�lana jest corocznie przez ministra w�a�ciwego do spraw wewn�trznych i przekazywana ochotniczym stra�om po�arnym lub ich zwi�zkom.

Art. 35.

1. Szkolenie cz�onk�w ochotniczej stra�y po�arnej, o kt�rych mowa w art. 28 ust. 6, prowadzi nieodp�atnie Pa�stwowa Stra� Po�arna.

Szkolenie stra�ak�w jednostek ochrony przeciwpo�arowej, o kt�rych mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, oraz cz�onk�w ochotniczej stra�y po�arnej, o kt�rej mowa w art. 32 ust. 4, mo�e prowadzi� odp�atnie Pa�stwowa Stra� Po�arna.

Art. 37.

1. Nieruchomo�ci, �rodki transportu, urz�dzenia i sprz�t pozostaj�cy w dyspozycji ochotniczej stra�y po�arnej lub ich zwi�zku mog� by�, z zastrze�eniem wynikaj�cym z przepisu art. 33 ust. 1, odp�atnie wykorzystywane do innych spo�ecznie u�ytecznych cel�w, okre�lonych w statucie ochotniczej stra�y po�arnej lub ich zwi�zku.

2. �rodki uzyskane z tytu�u, o kt�rym mowa w ust. 1, stanowi� dochody w�asne ochotniczej stra�y po�arnej lub ich zwi�zku.

Art. 44.

W�a�ciciel, zarz�dca lub u�ytkownik budynku, obiektu lub terenu, w kt�rym funkcjonuje resortowa lub zak�adowa stra� po�arna albo inna jednostka ochrony przeciwpo�arowej, w tym ochotnicza stra� po�arna, ponosi wszelkie koszty zwi�zane z utrzymaniem tych jednostek.

REGULAMIN UMUNDUROWANIA

Rodzaje umundurowania w OSP

Ubi�r wyj�ciowy : (mundur w kolorze ciemnogranatowym, koszula w kolorze bia�ym, czapka rogatywka w kolorze ciemnogranatowym (dla m�czyzn), czapka d�okejka w kolorze ciemnogranatowym (dla kobiet), obuwie w kolorze czarnym, kurtka 3/4 z odpinan� podpink� w kolorze czarnym, skarpety w kolorze czarnym (dla m�czyzn), rajstopy w kolorze be�owym (dla kobiet), c) krawat w kolorze czarnym. Ubi�r wyj�ciowy z baretkami nosi si� podczas uczestniczenia w posiedzeniach w�adz statutowych OSP i oddzia��w ZOSP RP., oraz wyst�powania w charakterze przedstawiciela OSP lub oddzia��w ZOSP RP na oficjalnych spotkaniach i imprezach.

Ubi�r galowy , Wszystkie elementy munduru wyj�ciowego plus sznur

Ubi�r galowy ze sznurem i orderami, odznaczeniami, medalami i odznakami nosi si� podczas �wi�t pa�stwowych i w Dniu Stra�aka, w tym r�wnie� podczas �wieckich spotka� oraz uroczysto�ci religijnych organizowanych z tej okazji, uroczysto�ci wr�czenia sztandar�w, order�w, odznacze�, medali i odznak; otwarcia stra�nic oraz innych uroczysto�ci o wa�nym i podnios�ym dla jednostki OSP znaczeniu; uroczysto�ci sk�adania wie�c�w na Grobie Nieznanego �o�nierza, grobach poleg�ych i zmar�ych oraz pod pomnikami i tablicami pami�tkowymi.

Ubi�r galowy ze sznurem i baretkami nosi si� podczas: uroczystych przedstawie� w teatrach, salach koncertowych itp., gdy wyst�puje si� w charakterze przedstawiciela OSP lub oddzia�u ZOSP RP, a dla pozosta�ych uczestnik�w przyj�ty jest str�j wieczorowy; innych wa�nych uroczysto�ci na polecenie prezesa (naczelnika) OSP lub prezesa.

Ubi�r galowy dla poczt�w sztandarowych i flagowych, w kt�rego uzupe�niaj�ce wyposa�enie wchodz� r�kawiczki bia�e, pas g��wny koloru czarnego i obuwie typu "skutery". Dopuszcza si� noszenie spodni bryczes�w do but�w wysokich typu "oficerski", a tak�e nakry� g�owy w postaci he�mu ozdobnego b�d� he�mu bojowego ��cznie z pasem bojowym z przypi�tym toporkiem.

Ubi�r letni , w kt�rego sk�ad wchodz�: koszula letnia w kolorze bia�ym z kr�tkim r�kawem, z guzikami oksydowanymi o �rednicy 16 mm , spodnie (sp�dnica) w kolorze ciemnogranatowym, czapka rogatywka w kolorze ciemnogranatowym (dla m�czyzn), czapka d�okejka w kolorze ciemnogranatowym (dla kobiet), obuwie w kolorze czarnym, skarpety w kolorze czarnym (dla m�czyzn), rajstopy w kolorze be�owym(dla kobiet), krawat w kolorze czarnym, sznur galowy w kolorze srebrnym przeplatany niebiesk� nitk�, naramienniki w kolorze ciemno granatowym. Ubi�r letni nosi si� podczas wyst�powania w okresie letnim w charakterze przedstawiciela OSP lub oddzia�u ZOSP RP w spotkaniach i imprezach np. zawodach sportowo-po�arniczych oraz w okoliczno�ciach, gdy nie obowi�zuje umundurowanie wyj�ciowe b�d� galowe; odbywania w okresie letnim koncert�w - cz�onkowie orkiestr OSP; uczestniczenia w okresie letnim w posiedzeniach w�adz statutowych OSP i oddzia��w ZOSP RP

Okres letni liczy si� od 1 maja do 30 wrze�nia. Stosowanie ubioru letniego warunkuje temperatura powy�ej 20 oC

i zasada jednolito�ci w ramach OSP lub oddzia�u ZOSP RP. Ustalenia w tym zakresie nale�y do prezesa OSP.

Ubi�r M�odzie�owych Dru�yn Po�arniczych (MDP) w kt�rego podstawowy sk�ad wchodz�: koszula w kolorze czerwonym z guzikami oksydowanymi o �rednicy 16 mm , szorty w kolorze czarnym, spodnie w kolorze czarnym (dla ch�opc�w), bluza w kolorze czarnym, sp�dnica w kolorze czarnym (dla dziewcz�t), obuwie sportowe w kolorze czarnym, podkolan�wki w kolorze bia�ym, krawat w kolorze czarnym. Ubi�r MDP nosi si� podczas: wyst�powania w charakterze przedstawiciela MDP na oficjalnych spotkaniach i uroczysto�ciach stra�ackich, religijnych i �wieckich; apeli, wart i innych wa�nych wydarze� na obozach MDP, uroczystych zbi�rek M D P. Dopuszcza si� stosowanie poprzedniego wzoru mundurk�w MDP (wiatr�wka niebieska, spodnie/sp�dnica czarne) do czasu naturalnego ich zu�ycia.

 

ZASADY I SPOS�B NOSZENIA PRZEDMIOT�W MUNDUROWYCH

1. Poszanowanie munduru i dba�o�� o jego estetyk� oraz wygl�d stanowi jeden z

podstawowych obowi�zk�w cz�onk�w OSP. U�ytkuj�c umundurowanie nale�y przestrzega� nast�puj�cych zasad:

a) do ubioru wyj�ciowego, galowego zak�ada si� koszul� bia�� ( o g�adkiej fakturze tkaniny),

b) krawat powinien mie� jednolity czarny kolor (o g�adkiej fakturze tkaniny),

c) skarpetki i obuwie powinny by� w jednolitym czarnym kolorze (bez wzork�w i ozd�b).

d) sznur galowy zawiesza si� na prawym ramieniu, przypinaj�c go do guzika przyszytego w tym celu pod pagonem przy wszyciu pagonu w r�kaw, natomiast warkocz sznura przypina si� do pierwszego g�rnego guzika kurtki mundurowej,

e) sznur galowy do koszuli letniej przypina si� do guzika przyszytego pod jej prawym pagonem a warkocz z pomponem przypina si� do guzika prawej kieszeni,

f) przy koszulach letnich jedn� dystynkcj� dopina si� do lewej kieszeni koszuli.

2. Cz�onkowie OSP mog� nosi� przy umundurowaniu:

a) symbole �a�oby wed�ug zasad powszechnie przyj�tych w praktykowanym przez nich obrz�dku religijnym,

b) elementy stroj�w regionalnych z zachowaniem postanowie� � 3 z rozdz. 4.

c) okulary przeciws�oneczne.

3. Cz�onkowie OSP i funkcyjni ZOSP RP nosz� ordery, odznaczenia, medale wed�ug nast�puj�cych zasad:

3.1 Ordery i odznaczenia nosi si� na wst��kach na lewej stronie piersi z prawa na lewo, w kolejno�ci wynikajacej z ich znaczenia i godno�ci, a mianowicie:

a) ordery,

b) odznaczenia,

c) medale

3.2 Z�oty Znak Zwi�zku OSP RP nosi si� na wst�dze, kt�r� zak�ada si� pod ko�nierz koszuli tak, aby znak zawieszony by� poni�ej w�z�a krawata.

3.3 Ordery, odznaczenia i medale zawiesza si� na wst��kach d�ugo�ci 6- 6,5 cm ka�da, G�rna kraw�d� wst��ek wszystkich order�w i odznacze� powinna tworzy� r�wn� lini� poziom�.

3.4 Ordery i odznaczenia nosi si� na kurtkach munduru rozmieszczone symetrycznie na

wysoko�ci 5,5 cm powy�ej klapy g�rnej kieszeni w nast�puj�cy spos�b

a) jeden order, odznaczenie lub medal - nad �rodkiem kieszeni,

b) 2-4 order�w, odznacze�, medali w jednym rz�dzie bez przerw mi�dzy wst��kami z tym, �e przy ilo�ci trzech i wi�cej wst��ek - wst��k� pierwszego orderu, odznaczenia, medalu, podk�ada si� na wst��k� nast�pnego odznaczenia, do odpowiedniej szeroko�ci niezb�dnej do zachowania symetrii wzgl�dem klapy kurtki,

c) 5-8 order�w, odznacze�, medali - w jednym rz�dzie tak, aby zaj�y szeroko��

czterech wst��ek umieszczonych obok siebie, przy czym wst��k� drugiego i kolejnych order�w, odznacze�, medali podk�ada si� cz�ciowo pod wst��k� poprzedniego orderu, odznaczenia, medalu,

d) wi�ksz� ilo�� order�w, odznacze�, medali - w dw�ch lub wi�cej rz�dach

f) w razie nadania tego samego orderu, odznaczenia lub medalu po raz kolejny, nosi

si� najwy�sz� jego klas�.

4. W przypadkach, gdy nie ma obowi�zku noszenia order�w, odznacze�, medali nosi si� ich

baretki wykonane ze wst��ki barwy przewidzianej dla danego orderu lub odznaczenia.

b) wy�sze stopnie odznacze� oznacza si� przez na�o�enie po�rodku baretki,

pionowo, w�skiego galonika z�otego lub srebrnego, zale�nie od stopnia

odznaczenia. Szeroko�� galonika wynosi 5 mm ,

c) w razie nadania tych samych order�w i odznacze� po raz kolejny - nosi si�

odpowiedni� ilo�� baretek tych order�w i odznacze�

5. Cz�onkowie OSP mog� nosi� przy ubiorach wyj�ciowych odznaki

po�arnicze, policyjne, wojskowe i cywilne. Przypina si� je bezpo�rednio do kurtki

munduru bez podk�adek. Nie nosi si� odznak przy koszulach letnich, bluzach itp.

5.1 Ni�ej wymienione odznaki nosi si� na kurtkach mundurowych w nast�puj��cy spos�b:

a) odznak� "Wzorowy Stra�ak" - na �rodku mi�dzy guzikiem klapy, a doln� kraw�dzi� prawej, g�rnej kieszeni kurtki,

b) odznak� "Za wys�ug� lat" - na klapie prawej, g�rnej kieszeni kurtki na wysoko�ci

guzika, na �rodku lewej po�owy klapy,

c) na kieszeniach kurtek mundurowych mo�na nosi� najwy�ej dwie odznaki na

prawej stronie kurtki i jedn� odznak� na lewej stronie. Opr�cz odznak "Za wys�ug�

lat" przyk�adowo mo�na nosi�:

- odznak� Honorowego Dawcy Krwi

- Krzy� Harcerski

- Odznak� PCK i inne np. organizacji zawodowych, sportowych itp.

6. Funkcjonariuszy po�arnictwa PSP zajmuj�cych stanowiska w zarz�dach ZOSP RP

obowi�zuj� przepisy i regulaminy wprowadzone obowi�zuj�cym aktualnie

rozporz�dzeniem w�a�ciwego ministra w sprawie umundurowania stra�ak�w PSP

 

 

 

REGULAMIN STOPNI STRA�ACKICH OSP W ROJEWIE

•  Ka�dy stra�ak czynny w OSP w Rojewie posiada stopie� stra�acki.

•  Ratownicy JOT maj� stopnie odpowiadaj�ce ich wyszkoleniu. Pozostali stra�acy - dzia�acze maj� stopnie nadane im za osi�gni�cia w dzia�alno�ci organizacyjnej.

•  Mianowania i awanse na kolejne stopnie uchwala Zarz�d OSP na wniosek naczelnika (dla ratownik�w JOT) lub cz�onk�w zarz�du (dla pozosta�ych cz�onk�w czynnych).

•  Mianowania i awanse na kolejne stopnie odbywaj� si� na uroczystym apelu, uroczystej zbi�rce lub walnym zebraniu.

•  Mianowany lub awansowany stra�ak otrzymuje odpowiednie dystynkcje oraz akt mianowania.

•  Warunkiem mianowania i awansu ratownika JOT opr�cz stosownego wyszkolenia jest udzia�

w akcjach ratowniczo-ga�niczych, szkoleniu i dzia�alno�ci organizacyjnej stra�y.

•  Warunkiem mianowania i awansu pozosta�ych cz�onk�w czynnych jest udzia� w dzia�alno�ci organizacyjnej stra�y.

•  Pierwszy stopie� stra�acki (rys. 1) "stra�ak" nadawany jest po wst�pieniu w szeregi OSP lub uko�czeniu przez cz�onka MDP wieku 16 lat.

•  Kolejne stopnie w�r�d ratownik�w JOT nadawane s� po uko�czonym kursie, jednak nie wcze�niej ni� po up�ywie roku od poprzedniego awansu.

•  Kolejne stopnie w�r�d pozosta�ych cz�onk�w czynnych nadawane s� w odst�pach minimum trzy lata.

•  W sytuacji uko�czenia kilku kurs�w w jednym roku, w drodze wyr�nienia za aktywno�� w akcjach ratowniczo-ga�niczych stra�ak-ratownik JOT mo�e by� awansowany o dwa lub trzy stopnie.

•  Za szczeg�lne osi�gni�cia stra�ak mo�e by� awansowany o jeden stopie� wy�ej ni� wnika to z jego wyszkolenia.

•  Cz�onkowie zarz�du na mundurach wyj�ciowy nasz� dystynkcje odpowiadaj�ce funkcji w zarz�dzie (rys. 8-13)

•  Byli cz�onkowie zarz�d�w na mundurach wyj�ciowy nasz� dystynkcje z krokiewk� odpowiadaj�ce najwy�szej, pe�nionej funkcji w zarz�dzie (przyk�ad rys. 14- by�y wiceprezes zarz�du powiatowego ZOSPRP)

•  Cz�onkowie JOT (opr�cz naczelnika) na mundurach bojowych nasz� wy��cznie dystynkcje stopni (nie nosz� dystynkcji funkcji w zarz�dzie).

•  Stopnie i warunki wyszkolenia dla ratownik�w JOT:

•  korpus ratownik�w

- m�odszy ratownik -jedna belka - rys.2 - jeden kurs (kurs podstawowy cz.1)

- ratownik - dwie belki - rys.3 - dwa kursy (kurs podstawowy cz.1 plus inny np.kurs podstawowy cz.2 lub )

- starszy ratownik - trzy belki - rys.4 - trzy kursy (kurs podstawowy cz.1 plus dwa inne np.kurs podstawowy cz.2, kurs techniczny lub lub medyczny lub kierowc�w lub inny)

- przodownik - cztery belki - rys 5 - cztery kursy (powy�sze kursy w ilo�ci cztery lub wi�cej)

b) korpus dow�dc�w

- dow�dca -jedna pi�tka rys 6 (kurs dow�dc�w)

- starszy dow�dca -dwie pi�tki rys. 7 (kurs dow�dc�w plus pi�� innych).

•  Stopnie pozosta�ych cz�onk�w czynnych

- stra�ak - brak belki - rys. 1

- starszy stra�ak -jedna belka - rys. 2

- dow�dca roty - dwie belki - rys. 3

- pomocnik dow�dcy sekcji - trzy belki - rys. 4

- dow�dca sekcji - cztery belki - rys 5

- pomocnik dow�dcy plutonu - jedna pi�tka - rys. 6

- dow�dca plutonu - dwie pi�tki - rys. 7

.....Rys.1............Rys. 2 ............Rys. 3 ..........Rys. 4......... Rys. 5 ..........Rys. 6......... Rys. 7

Rys. 8 ..............Rys. 9.......... Rys. 10........ Rys. 11 .....Rys. 12 .........Rys. 13 .......Rys. 14

 

 

ZASADY ZACHOWANIA STRA�AK�W PODCZAS NABO�E�STW

Do ko�cio�a lub na nabo�e�stwo polowe indywidualnie przybywa si� 10 minut przed jego rozpocz�ciem, dotyczy to r�wnie� orkiestry.
Kompani� honorow� z innymi pododdzia�ami wprowadza si� 5 minut przed rozpocz�ciem uroczysto�ci.
Podczas nabo�e�stwa nale�y zachowa� cisz�, powag�, nie rozmawia�, nie �mia� si�.
Nale�y wyst�powa� w kompletnym ubiorze galowym lub wyj�ciowym - ustala to, w zale�no�ci od rangi imprezy, jej organizator.

Stra�acy w mundurach, wyst�puj�c indywidualnie , przed wej�ciem do ko�cio�a lub wchodz�c na miejsce uroczysto�ci, zdejmuj� nakrycia g�owy (czapki rogatywki, a ch�opcy czapeczki MDP).
Kobiety nie zdejmuj� kapeluszy, podobnie dziewcz�ta z MDP.
-Stra�ak wyst�puj�cy indywidualnie, po zdj�ciu czapki, przek�ada j� do lewej r�ki, obejmuj�c d�oni� z do�u za r�g denka. Strona wewn�trzna czapki przylega do spodni, lewa r�ka swobodnie wyprostowana, daszek skierowany do przodu, palce z��czone razem z kciukiem (fot. nr 1).
- Po wej�ciu do ko�cio�a nie kl�kamy. Przyjmujemy postaw� zasadnicz�, a nast�pnie przez skinienie g�owy oddajemy szacunek naj�wi�tszemu sakramentowi. Po wykonaniu tej czynno�ci zajmujemy miejsce siedz�ce (odst�pujemy je obowi�zkowo osobom starszym, kobietom, chorym).
- Siedz�c, czapk� trzymamy w lewej r�ce, na lewym kolanie, skierowan� daszkiem do przodu (fot. nr 2).
- Stoj�c, czapki nie trzymamy jak na zdj�ciu nr 3, co stosowane jest nagminnie i �wiadczy o braku znajomo�ci zasad zachowania w umundurowaniu. Mo�e wygl�da to �adnie, ale jest nieprawid�owo. W ten spos�b czapk� trzyma si� tylko w momencie �lubowania (fot. nr 3)
- Czapek nie k�adziemy na krzes�ach, kl�cznikach, gzymsach, stopniach o�tarzy, podwy�szeniach, zakamarkach, nie wieszamy na wystaj�cych ze �cian gwo�dziach, hakach, p�otach, ogrodzeniach, bezpo�rednio na trawie (podczas polowej mszy �w.). Stra�acy wyst�puj�cy indywidualnie w mundurowaniu i w pododdzia�ach przez ca�y czas trwania nabo�e�stwa nie kl�kaj�. Przed podniesieniem i komuni� �w. stra�acy w umundurowaniu wstaj�, a nast�pnie przyjmuj� postaw� zasadnicz�. Wstaj� r�wnie� na ewangeli�, b�ogos�awie�stwo itd. razem ze wszystkimi wiernymi.
- Przy podniesieniu hostii i kielicha po s�owach, "...kt�re za Was b�dzie wydane" i "... to czy�cie na moj� pami�tk�", a przy komunii po s�owach, "... kt�rzy wezwani zostali na uczt� Baranka" d�o� prawej r�ki nale�y przy�o�y� do serca. Wszystkie palce powinny by� z��czone i u�o�one r�wnolegle do klapy g�rnej kieszeni kurtki (fot. nr 4). Powr�t r�ki nast�puje po opuszczeniu hostii i kielicha, na sygna� dzwonka, a przy komunii �w. po odm�wieniu "...a b�dzie uzdrowiona dusza moja".
- Wa�nym elementem obrz�du przed komuni� �w. jest przekazanie znaku pokoju. Sk�aniamy si� wtedy naszym s�siadom i podajemy im r�k�. Prze�o�eni i starsi powinni pierwsi poda� r�k� podw�adnym i m�odszym. To samo dotyczy kobiet. W pododdzia�ach znaku pokoju si� nie przekazuje. Przed przyst�pieniem do komunii �w. stra�ak indywidualny podchodzi do miejsca jej udzielania, nie kl�ka, przyjmuje postaw� zasadnicz�, a gdy kap�an podaje naj�wi�tszy sakrament osobie stoj�cej obok, k�adzie d�o� prawej r�ki na sercu, po przyj�ciu komunii �w. opuszcza r�k�, wykonuje sk�on g�owy i udaje si� do poprzednio zajmowanego miejsca.
   Stra�acy wyst�puj�cy indywidualnie, wychodz� z ko�cio�a po udaniu si� celebransa do zakrystii. Przed wyj�ciem wykonuj� sk�on g�owy w kierunku miejsca przechowywania naj�wi�tszego sakramentu, nakrycie g�owy zak�adaj� po wyj�ciu z ko�cio�a.

  Stra�acy wyst�puj�cy w pododdzia�ach , w sk�adach poczt�w sztandarowych i flagowego, nakry� g�owy (czapek rogatywek, he�m�w ozdobnych i bojowych, czapek MDP) nie zdejmuj� przez ca�y czas trwania uroczysto�ci, r�wnie� przy przyjmowaniu komunii �w.
- Dow�dca pododdzia�u honorowego podaje komendy baczno�� przed: Ewangeli�, Komuni�, Podniesieniem i B�ogos�awie�stwem.

-  Stra�acy wyst�puj�cy w pododdzia�ach (dotyczy to poczt�w sztandarowych i flagowego) nie wyst�puj� z szyku do komunii �w. Gdy zbli�y si� do nich kap�an, powinni rozlu�ni� ustawienie. Ch�� przyst�pienia do komunii �w. sygnalizuj�, podobnie jak stra�acy wyst�puj�cy indywidualnie (d�o� prawej r�ki k�ad� na sercu).
- Aby komunia �w. przebieg�a sprawnie, nale�y to wcze�niej ustali� z kap�anem, najlepiej wyznaczy� stra�aka, kt�ry dyskretnie b�dzie sygnalizowa� komu udzieli� sakramentu.
- Poczty sztandarowe, poczet flagowy, kompania honorowa wychodz� z ko�cio�a po s�owach kap�ana  "Id�cie w pokoju Chrystusa". Dow�dca pododdzia��w powinien ustali� czy przed wyj�ciem pododdzia��w odegrane b�d�: has�o Wojska Polskiego, "Rota" lub "Bo�e co� Polsk�". Dopiero po ich wykonaniu wydaje si� stosowne komendy do opuszczenia ko�cio�a.
- Ka�dy poczet sztandarowy przed wyj�ciem z ko�cio�a powinien pochyli� sztandar przed miejscem przechowywania Naj�wi�tszego Sakramentu. Powy�sze wskazania dotycz� r�wnie� nabo�e�stw polowych.

 

Regulamin odznacze� (w skr�cie)

ODZNACZENIA

1. Z�OTY ZNAK ZWI�ZKU OCHOTNICZYCH STRA�Y PO�ARNYCH RP

nadaje Prezydium Zarz�du G��wnego Zwi�zku OSP RP za d�ugoletni� aktywn� dzia�alno�� w Ochotniczej Stra�y Po�arnej lub w Zwi�zku OSP RP. Odznaczeniem tym mog� by� uhonorowani: dzia�acze Zwi�zku OSP RP, cz�onkowie OSP, osoby, instytucje, organizacje i oddzia�y Zwi�zku OSP RP, kt�re w spos�b znacz�cy zas�u�y�y si� dla dzia�alno�ci Zwi�zku, posiadaj�cy od co najmniej 5-ciu lat Z�oty Medal "Za Zas�ugi dla Po�arnictwa", jak r�wnie� Ochotnicze Stra�e Po�arne o co najmniej 100-letniej dzia�alno�ci.

2. MEDAL HONOROWY im. BOLES�AWA CHOMICZA nadaje Prezydium Zarz�du G��wnego Zwi�zku OSP RP za zas�ugi dla rozwoju i umacniania Zwi�zku OSP RP oraz ochotniczych stra�y po�arnych.

Medal ten mog� otrzyma� OSP i ich cz�onkowie, dzia�acze Zwi�zku oraz osoby, instytucje i organizacje. Medalem tym mog� by� uhonorowane oddzia�y Zwi�zku wyr�niaj�ce si� w realizacji cel�w Zwi�zku. Osoby, instytucje, organizacje, oddzia�y Zwi�zku i OSP przewidziane do Medalu Honorowego im. Boles�awa Chomicza powinny posiada� od co najmniej 5-ciu lat Z�oty Medal "Za Zas�ugi dla Po�arnictwa", a OSP dodatkowo legitymowa� si�

80-letni� dzia�alno�ci�. Medal Honorowy im. Boles�awa Chomicza powinien by� nadawany i wr�czany

g��wnie z okazji obchod�w jubileuszy OSP i Zwi�zku OSP RP.

3. MEDAL "ZA ZAS�UGI DLA PO�ARNICTWA" nadaje Prezydium Zarz�du Wojew�dzkiego Zwi�zku OSP RP za wyr�niaj�c� si� dzia�alno�� na rzecz ochrony przeciwpo�arowej. Medal dzieli si� na trzy stopnie: br�zowy,

srebrny i z�oty. Medalem tym mog� by� odznaczone osoby, instytucje i organizacje w tym OSP, ich cz�onkowie oraz dzia�acze Zwi�zku OSP RP. Warunkiem nadania Br�zowego Medalu "Za Zas�ugi dla Po�arnictwa" cz�onkowi

jednostki operacyjno-technicznej (zespo�u ratowniczego) OSP bior�cemu bezpo�redni udzia� w dzia�aniach ratowniczych jest posiadanie odznaki "Stra�ak Wzorowy" od co najmniej 3 lat, a osobom, instytucjom, organizacjom po okresie co najmniej 5-letniej dzia�alno�ci lub wsp�pracy z OSP lub Zwi�zkiem OSP RP.

Pozostali cz�onkowie OSP mog� mie� nadany medal po co najmniej 5-ciu latach dzia�alno�ci od osi�gni�cia pe�noletno�ci. Warunkiem nadania odznaczenia wy�szego stopnia jest posiadanie odznaczenia

ni�szego stopnia przez co najmniej 5 lat. W sytuacjach szczeg�lnych prezydia zarz�d�w: g��wnego i wojew�dzkiego ZOSP RP, mog� odst�pi� od wymaganych okres�w.

Ochotnicze stra�e po�arne wyr�niaj�ce si� aktywn� dzia�alno�ci� mog� by� uhonorowane medalem "Za Zas�ugi dla Po�arnictwa". Stopie� medalu odpowiada jubileuszowi:

1) za dzia�alno�� co najmniej 25 letni� - medal br�zowy,

2) za dzia�alno�� co najmniej 50 letni� - medal srebrny,

3) za dzia�alno�� co najmniej 75 letni� - medal z�oty

Z�oty Medal "Za Zas�ugi dla Po�arnictwa" mo�ne by� nadany osobie fizycznej dwukrotnie, natomiast instytucjom, organizacjom, oddzia�om Zwi�zku i OSP tylko jeden raz.:

 

ODZNAKI

4. "STRA�AK WZOROWY" nadaje Prezydium Zarz�du Powiatowego Zwi�zku OSP RP tylko cz�onkom jednostki

operacyjno-technicznej (zespo�u ratowniczego) OSP za wzorow� dzia�alno��, zaanga�owanie i godn� postaw� spo�eczn�, posiadaj�cym co najmniej trzyletni sta� w dzia�alno�ci ratowniczo-ga�niczej.

5. "ZA WYS�UG� LAT" nadaje Prezydium Zarz�du Gminnego Zwi�zku OSP RP cz�onkom ochotniczych stra�y

po�arnych, m�odzie�owych i harcerskich dru�yn po�arniczych oraz dzia�aczy Zwi�zku OSP RP, wykazuj�cych si� dzia�alno�ci� przez co najmniej pi�� lat. Odznaka uzupe�niana jest w cyklu pi�cioletnim oznaczeniem liczby lat dzia�alno�ci w OSP.

6. "M�ODZIE�OWA DRU�YNA PO�ARNICZA" nadaje Prezydium Zarz�du Gminnego Zwi�zku OSP RP cz�onkom m�odzie�owych i harcerskich dru�yn po�arniczych za aktywn� dzia�alno�� w dru�ynie przy ochotniczej stra�y po�arnej. Odznaka posiada trzy stopnie.

Pierwszy stopie� - br�zowa, mo�e by� nadana po z�o�eniu �lubowania i posiadaniu

co najmniej rocznego sta�u w dru�ynie,

drugi stopie� - srebrna, mo�e by� nadana po up�ywie co najmniej dw�ch lat od uzyskania br�zowej

3) trzeci stopie� - z�ota, mo�e by� nadana po up�ywie co najmniej dw�ch lat od uzyskania odznaki srebrnej.

Z�ota odznaka MDP mo�e by� przyznawana ustanowionym przez zarz�dy OSP opiekunom

MDP lub dzia�aczom Zwi�zku OSP RP b�d�cym cz�onkami komisji d/s m�odzie�y zarz�d�w

oddzia��w Zwi�zku OSP RP wszystkich szczebli - posiadaj�cym co najmniej trzyletni sta�

dzia�alno�ci w takim charakterze.

 

  WYRӯNIENIA

7. DYPLOM UZNANIA przyznawany jest zgodnie z uprawnieniami osobom, instytucjom i

organizacjom za aktywn� dzia�alno�� wspomagaj�c� realizacj� cel�w Zwi�zku OSP RP.

8. LIST POCHWALNY List pochwalny przewidziany jest dla ochotniczych stra�y po�arnych i ich cz�onk�w

wyr�niaj�cych si� w dzia�alno�ci statutowej.

SZKOLENIE STRA�AKA OSP

Stra�ak - ratownik OSP jest to cz�onek Ochotniczej Stra�y Po�arnej uprawnionym do udzia�u w akcjach ratowniczo ga�niczych, w kt�rych uczestniczy Jednostka Operacyjno Techniczna (JOT) danej OSP.

Warunkiem udzia�u w akcjach jest: uko�czenie 18 lat, wykonanie okre�lonych w przepisach bada� lekarskich, ubezpieczenie okre�lone w przepisach oraz minimum pierwsza cz�� kursu podstawowego stra�aka ratownika.

Za udzia� w akcjach ratowniczo ga�niczych lub szkoleniu organizowanym przez PSP lub gmin� cz�onek OSP otrzymuje ekwiwalent pieni�ny ustalony przez Rad� Gminy (obecnie wynosz�cy 15 za godzin� w akcji i 4 z� za godzin� szkolenia). Zasady te wynikaj� z Ustawy o Ochronie Przeciwpo�arowej z dnia 24 sierpnia 1991 roku.

Szkolenie stra�ak�w ratownik�w OSP realizowane jest w trzech zasadniczych formach. Szkolenie kwalifikacyjne realizowane przez Pa�stwow� Stra� Po�arn�, szkolenie bie��ce realizowane przez OSP oraz szkolenie uzupe�niaj�ce realizowane m.in. przez Zwi�zek OSP, gmin� lub inne podmioty.

W ramach SZKOLENIA KWALIFIKACYJNEGO wyr�niamy:

1. Kurs podstawowy sk�adaj�cy si� z dw�ch cz�ci - po 62 godziny ka�da.

a) Cz�� I uprawniaj�ca ratownik�w do udzia�u w akcjach, w ograniczonym zakresie czynno�ci.

b) Cz�� II uprawniaj�ca ratownik�w do dzia�a� w aparatach ochrony dr�g oddechowych oraz pracy ze sprz�tem silnikowym takim jak pilarki do drewna lub betonu.

2. Kurs techniczny - uprawniaj�cy ratownik�w do obs�ugi sprz�tu ratownictwa technicznego takiego jak: urz�dzenia hydrauliczne z rozpierakiem i no�ycami do ci�cia karoserii itp.

3. Kurs dow�dczy uprawniaj�cy ratownik�w do dowodzenia zast�pem ratowniczym w czasie akcji.

4. Kurs kierowc�w operator�w sprz�tu.

5. Kurs kwalifikowanej Pierwszej Pomocy (Medycznej) (KPP).

6. Kurs naczelnik�w OSP.

7. Kurs komendant�w gminnych ZOSP.

(Uko�czenie ka�dego z powy�szych kurs�w gwarantuje podwy�szenie stopnia stra�ackiego zgodnie z regulaminem stopni stra�ackich OSP Rojewo, zatwierdzonego uchwa�� zarz�du OSP Rojewo oraz otrzymanie w/w ekwiwalentu pieni�nego).

SZKOLENIE BIE��CE organizowane przez OSP Rojewo realizowane jest w formie zbi�rek szkoleniowych oraz �wicze� na obiektach.

SZKOLENIE UZUPE�NIAJ�CE to np. :

1. Szkolenie zabezpieczania l�dowisk Lotniczego Pogotowia Ratunkowego,

2. �wiczenia w komorze dymowej w Komendzie Wojew�dzkiej PSP (raz na dwa lata),

3. Powiatowe �wiczenia zgrywaj�ce organizowane przez Komend� Powiatow�

(raz w roku),

4. Inspekcje gotowo�ci bojowej przez Komend� Powiatow� PSP (dwa razy w roku),

5. Inne dora�ne szkolenia organizowane przez Zwi�zek OSP RP, Gmin� lub inne

podmioty.

WYTYCZNE

w sprawie kategoryzacji Jednostek Operacyjno-Technicznych

Ochotniczych Stra�y Po�arnych.

 

•  Przedmiot, cel i zakres wytycznych.

Podstawowym zadaniem statutowym ochotniczych stra�y po�arnych jest branie udzia�u w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie po�ar�w, kl�sk �ywio�owych, zagro�e� ekologicznych, katastrof i innych zdarze� zagra�aj�cych �yciu, zdrowiu i mieniu cz�owieka oraz �rodowisku naturalnemu.

 

Katalog dzia�a� ratowniczych OSP jako wiod�cych spo�ecznych organizacji ratowniczych jest bardzo szeroki i obejmuje:

•  ratownictwo podczas po�ar�w;

•  ratownictwo techniczne w tym komunikacyjne;

•  ratownictwo medyczne;

•  ratownictwo wodne;

•  ratownictwo chemiczne;

•  ratownictwo ekologiczne;

•  ratownictwo podczas powodzi i innych katastrof naturalnych;

•  inne rodzaje ratownictwa.

Do prowadzenia dzia�a� ratowniczych ka�da OSP powinna mie� wy�oniony oddzia� ratowniczy okre�lany w statucie jako JEDNOSTKA OPERACYJNO TECHNICZNA - JOT.

JOT powo�uje swoj� uchwa�� zarz�d OSP spo�r�d cz�onk�w czynnych zaproponowanych przez naczelnika. Zarz�d OSP uchwala, tak�e regulamin organizacyjny JOT.

Celem wytycznych jest racjonalna kategoryzacja (klasyfikacja) Jednostek Operacyjno-Technicznych OSP umo�liwiaj�ca szybkie okre�lenie ich warto�ci bojowej tj. mo�liwo�ci skutecznego podejmowania dzia�a� ratowniczych.

Kategoryzacja JOT pozwoli tak�e na ocen� zabezpieczenia terenu (gminy, powiatu) przez aktualnie dzia�aj�ce OSP oraz niezb�dnych potrzeb dot. ilo�ci i wyposa�enia OSP w stosunku do potencjalnych zada� tych jednostek przy przewidywanym maksymalnym zagro�eniu.

Umo�liwi to przyj�cie w planach ratowniczych okre�lonego szczebla (gminy, powiatu) docelowej kategorii JOT w poszczeg�lnych OSP i dzia�anie maj�ce na celu faktyczne uzyskanie tej kategorii.

Wytyczne dotycz� Ochotniczych Stra�y Po�arnych zrzeszonych w Zwi�zku OSP RP.

 

•  Wyja�nienie okre�le� przyj�tych w wytycznych.

•  czas dysponowania - czas ustalony w gminnym lub powiatowym planie ratowniczym liczony w minutach od zadysponowania do wyjazdu zadysponowanych za��g.

•  dzia�ania zabezpieczaj�ce - czynno�ci nie zwi�zane bezpo�rednio z dzia�aniami ratowniczymi likwiduj�cymi skutek zdarzenia lecz uprzedzaj�ce zdarzenie lub ograniczaj�ce po�rednio jego skutki np. monitorowanie terenu, oznakowanie i o�wietlenie terenu zagro�onego, poszukiwanie os�b zaginionych, informowanie ludno�ci itp., a tak�e r�ne formy ochrony ludno�ci i pomocy humanitarnej.

•  w�asny teren chroniony - teren, na kt�rym JOT zobowi�zana jest podj�� dzia�ania z dyspozycji w�asnej lub uprawnionego o�rodka dyspozycyjnego

•  sekcja - zesp� cz�onk�w czynnych OSP powo�anych do JOT licz�cy 10 os�b

•  pluton - pododdzia� sk�adaj�cy si� z 2-3 sekcji

•  za�oga - normatywna obsada osobowa samochodu (pojazdu, �rodka transportu)

•  ratownik OSP - cz�onek OSP powo�any do JOT posiadaj�cy niezb�dne wyszkolenie oraz badania lekarskie, a tak�e ubezpieczenie od nast�pstw nieszcz�liwych wypadk�w w czasie wykonywania zada� statutowych.

 

•  Kategorie JOT

 

Kategoria I - JOT zdolna do podj�cia w czasie dysponowania do 5 min. n/w dzia�a�:

•  dzia�ania ratownicze w czasie po�ar�w

•  dzia�ania ratownicze w czasie katastrof, wypadk�w i awarii technicznych, szczeg�lnie komunikacyjnych

•  dzia�ania ratownicze w czasie jednego z n/w zagro�e�:

•  zagro�enia powodziowego i wodnego

•  zagro�enia chemicznego i ekologicznego

•  udzielenie zgodnie z obowi�zuj�cymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  dzia�ania zabezpieczaj�ce w czasie innych dzia�a� ratowniczych.

JOT w sile plutonu z w�asnym obszarem chronionym obejmuj�cym teren powiatu.

 

Kategoria II - JOT zdolna do podj�cia w czasie dysponowania do 5 min. n/w dzia�a�:

•  dzia�ania ratownicze w czasie po�ar�w

•  dzia�ania ratownicze w czasie katastrof, wypadk�w i awarii technicznych, szczeg�lnie komunikacyjnych

•  udzielanie zgodnie z obowi�zuj�cymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  dzia�ania zabezpieczaj�ce w czasie innych dzia�a� ratowniczych

JOT w sile plutonu z w�asnym obszarem chronionym obejmuj�cym teren powiatu.

 

Kategoria III - JOT zdolna do podj�cia w czasie dysponowania do 5 min. n/w dzia�a�:

•  dzia�ania ratownicze w czasie po�ar�w

•  udzielanie zgodnie z obowi�zuj�cymi procedurami pierwszej pomocy medycznej

•  czynno�ci zabezpieczaj�ce w czasie innych dzia�a� ratowniczych

JOT w sile sekcji z w�asnym obszarem chronionym obejmuj�cym teren gminy.

 

Kategoria IV - JOT w OSP lokalnego dzia�ania zdolna do podj�cia w czasie dysponowania do 10 min. ograniczonych dzia�a� ratowniczych w czasie po�ar�w oraz ograniczonych dzia�a� zabezpieczaj�cych.

JOT w sile sekcji z w�asnym obszarem chronionym obejmuj�cym teren miejscowo�ci b�d�cej siedzib� OSP.

 

JOT specjalistyczna - przygotowana do specjalistycznych dzia�a� ratowniczych i zabezpieczaj�cych w czasie kl�sk �ywio�owych, katastrof, awarii i innych zagro�e�.

 

W zale�no�ci od potrzeb miejscowych JOT I kat. mo�e by� wyposa�ona dodatkowo w samochody (�rodki transportu) specjalne np. drabin� mechaniczn� lub podno�nik, statek ratowniczy, itp., a tak�e inny specjalistyczny sprz�t ratowniczy.

5. Ustalenie kategorii JOT oraz inne uwarunkowania, wymogi i uwagi.

•  aktualna i planowana kategoria JOT ustalana jest w gminnym i powiatowym planie ratowniczym;

•  kategoria JOT mo�e stanowi� (by� r�wnoznaczna) kategori� OSP;

•  JOT I i II kategorii maj� priorytet w zabezpieczeniu finansowym;

•  cz�onkowie czynni OSP powo�ani do JOT powinni by� wyposa�eni w �rodki ochrony osobistej indywidualnej;

•  cz�onkowie czynni OSP powo�ani do JOT nosz� na umundurowaniu bojowym oznaczenie kategorii JOT;

•  cz�onkowie czynni OSP powo�ani do JOT powinni posiada� odpowiedni stan zdrowia oraz obowi�zuj�ce przeszkolenie z zakresu BHP;

•  naczelnicy, d-cy pluton�w i sekcji powinni posiada� uzupe�niaj�ce przeszkolenie dow�dcze a ratownicy OSP obs�uguj�cy urz�dzenia techniczne (agregaty, motopompy, aparaty ochrony dr�g oddechowych, urz�dzenia ��czno�ci i przetwarzania danych, itp.) przeszkolenie uprawniaj�ce do bezpiecznego pos�ugiwania si� tym sprz�tem;

•  normatywne wyposa�enie JOT w sprz�t i urz�dzenia (poza ustalonymi w niniejszych wytycznych) ustalane jest na podstawie: normatywnego wyposa�enia posiadanych samochod�w i innych �rodk�w transportu oraz normatywu wyposa�enia w sprz�t JOT i �rodki ochrony indywidualnej ratownik�w OSP ustalone w odr�bnych opracowaniach

•  w dzia�aniach ratowniczych i zabezpieczaj�cych za�ogi JOT post�puj� zgodnie z ustalonymi standardami i procedurami.

 

Informacja w sprawie dopuszczenia do u�ytkowania sprz�tu ratowniczego

Wyroby s�u��ce zapewnieniu bezpiecze�stwa publicznego lub ochronie zdrowia i �ycia oraz mienia, wprowadzane do u�ytkowania w jednostkach ochrony przeciwpo�arowej oraz wykorzystywane przez te jednostki do alarmowania o po�arze lub innym zagro�eniu oraz do prowadzenia dzia�a� ratowniczych, a tak�e wyroby stanowi�ce podr�czny sprz�t ga�niczy, mog� by� stosowane wy��cznie po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do u�ytkowania. Dotyczy to m.in. samochod�w po�arniczych. Dopuszczenia do u�ytkowania wyrob�w w formie �wiadectwa dopuszczenia, wydaje Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpo�arowej im. J�zefa Tuliszkowskiego w J�zefowie.

Dopuszczenie do u�ytkowania wyrob�w jest wymagane w przypadku wprowadzania ich do u�ytkowania oraz wykorzystywania przez jednostki ochrony przeciwpo�arowej. Bez znaczenia przy tym jest to, czy produkt jest nowy czy te� u�ywany. Wprowadzenie np. pojazdu po�arniczego do podzia�u bojowego i dysponowanie do dzia�a� ratowniczo-ga�niczych (bez uzyskania stosownego dopuszczenia) jest naruszeniem obowi�zuj�cego porz�dku prawnego i mo�e wi�za� si� nawet z odpowiedzialno�ci� prawn� os�b, kt�re do tego dopu�ci�y. Podlega to grzywnie, karze ograniczenia wolno�ci albo pozbawienia wolno�ci do lat 2.

Zdarzenia, w kt�rych wyrz�dzona zostanie szkoda, np. kolizja drogowa z udzia�em pojazdu po�arniczego, kt�ry nie posiada �wiadectwa dopuszczenia, mog� rodzi� negatywne konsekwencje dla OSP zwi�zane z odmow� wyp�acenia przez ubezpieczyciela odszkodowania. uzasadnieniem dla takiej decyzji b�dzie fakt, i� ubezpieczyciel zosta� wprowadzony w b��d przez OSP (gmin�) przy zawieraniu ubezpieczenia, poniewa� ubezpieczony (np. w zakresie odpowiedzialno�ci cywilnej) zosta� sprz�t, kt�ry nie spe�nia wymog�w prawnych by traktowa� go jako sprz�t ratowniczy.

 

Usprawiedliwiona nieobecno�� stra�aka OSP w pracy

Przepisy rozporz�dzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecno�ci w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnie� z pracy (DzU z 1996 r. nr 60, poz. 281) okre�laj�, �e pracodawca jest obowi�zany zwolni� od pracy pracownika b�d�cego cz�onkiem OSP na czas niezb�dny do uczestniczenia w dzia�aniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zako�czeniu, a tak�e na szkolenia po�arnicze - nie wi�cej ni� ��cznie 6 dni w roku (� 11 ust. 1 rozporz�dzenia). Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczno�ci udzia�u w akcji nast�puje w trybie przyj�tym przez s�u�b� ratownicz� odpowiedni� do organizowania takich akcji. Pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy niezb�dny do uczestniczenia w dzia�aniach ratowniczych, wypoczynku po nich, a tak�e w szkoleniach po�arniczych. Pracodawca mo�e jednak przewidzie� w obowi�zuj�cych w danym zak�adzie pracy uregulowaniach wewn�trznych (regulamin pracy) zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia (� 16 ust. 1 rozporz�dzenia). Jest to wewn�trzna sfera normowania pozostawiona do decyzji pracodawcy. Istotnym jest jednak fakt, �e ustawodawca expressis verbis na�o�y� na pracodawc� obowi�zek wydania za�wiadczenia okre�laj�cego wysoko�� utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia, w celu uzyskania przez pracownika od w�a�ciwego organu rekompensaty pieni�nej z tego tytu�u (� 16 ust. 2 rozporz�dzenia). Wysoko�� i warunki tej rekompensaty reguluj� odr�bne przepisy, tj. w rozpatrywanym przez nas przypadku przepisy ustawy o ochronie przeciwpo�arowej, stanowi�c, �e ekwiwalent jest wyp�acany z bud�etu gminy do wysoko�ci 1/175 przeci�tnego wynagrodzenia og�oszonego przed dniem naliczenia ekwiwalentu przez prezesa GUS, za ka�d� godzin� udzia�u w dzia�aniu ratowniczym lub szkoleniu po�arniczym.