![]() |
![]() |
![]() |
|
||||||
ZASADY NAPROWADZANIA ŚMIGŁOWCÓW LPR Na mocy porozumienia między komendantem wojewódzkim PSP a dyrekcją Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jednostki ochotnicze i zawodowe straży pożarnej zabezpieczają lądowania śmigłowców LPR. Przed lądowaniem śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego stanowisko kierowania dysponuje najbliższą terytorialnie jednostkę OSP do której należy zgodne z procedurami sprowadzenie śmigłowca. Pierwszą czynnością jest dokładne sprawdzenie płyty lądowiska (w naszym wypadku boiska sportowego). Nie może tam być przedmiotów, które mogły by być zagrożeniem dla śmigłowca lub osób na lądowisku. Są to kije, śmieci, torby foliowe itp. Właściwe naprowadzanie śmigłowca polega na oznaczeniu lądowiska przez wyznaczenie prostokąta o wymiarach 50 na 25 metrów , na którego rogach stoją strażacy z latarkami oświetlający do środka prostokąt. Jeden z narożników lądowiska oświetla samochód ratowniczo gaśniczy z włączonymi światłami mijania i błyskowymi. Dowódca zastępu prowadzi korespondencję radiową z załogą śmigłowca na kanale drugim LPR. Informuje o ewentualnych przeszkodach w najbliższym otoczeniu lądowiska takich jak: wysokie wieże, latarnie czy drzewa. Przekazuje także informacje o wszystkich sytuacjach, które mogą zmylić pilota co do właściwego miejsca lądowania. Lądowanie śmigłowca odbywa się zawsze pod wiatr. W tym kierunku również ustawiony jest samochód strażacki. Po zorientowaniu miejsca lądowania wyłącza się światła błyskowe by nie oślepiały pilota. Są dwa podstawowe znaki, które naprowadzający daje pilotowi. Podniesione w górę ręce w kształcie litery Y oznaczające angielskie słowo "Yes" czyli "Możesz lądować" natomiast jedna ręka podniesiona a druga opuszczona symbolizuje literę N czyli "No" oznacza " Nie ląduj". Po wylądowaniu zadaniem strażaków jest dopilnowanie by nikt nie podchodził do śmigłowca. Podejście strażaka do śmigłowca jest możliwe tylko na wyraźny znak obsługi LPR. W razie potrzeby to strażacy zabezpieczają transport ratowników LPR do poszkodowanego (chorego) lub poszkodowanego (chorego) do śmigłowca LPR. Zadanie straży kończy się z chwilą gdy śmigłowiec odleci w kierunku lotu z poszkodowanym (chorym) a pilot drogą radiową potwierdzi zakończenie działań. Tak w skrócie można opisać działania straży podczas zabezpieczania lądowiska LPR. |
||||||
![]() |
||||||
|